Överdåd

Överdåd är temat för sista bloggen innan jul och troligen sista för det här året. Jag har inte tänkt göra en årskrönika för det kommer vi läsa så många ändå! Men vi kan ju konstatera att det här året kantats av stora händelser i hela världshistorien främst naturkatastrofer. Det har minst sagt varit ett år då livet och människan känt av en hopplöshet och vanmakt över sin situation. Samtidigt har hjälpinsatser gått i rekord, privatpersoner har tagit egna initiativ för att hjälpa och flera större initiativ har lett till ökat bistånd för de fattiga och drabbade. Än finns det hopp.

Jag skulle vilja ägna den sista bloggen jag skriver för i år till att tala om julen. Enligt kristen tradition handlar julen om Jesu födelse. Julen är också den tidpunkt på året som är mörkast och mest dyster. Även om vi kan erkänna att Jesu födelse kanske inte var exakt 24 december så har traditionen ett värde just i att det är en tradition med många år på nacken.

December är nog den värsta månaden på året, snön kommer och går, solen har försvunnit helt och för de flesta kryper en panik över vad man ska köpa för julklappar upp. Julen har för många blivit en period full av stress, mycket ska bakas, städas och många traditioner måste fyllas även om tiden blir knapp. Helt kort så är julen för många mest bara ännu en prestation och ännu ett jobb som ska bli gjort, helst så perfekt som det bara går. Jag har upplevt många sådana jular där mina ”måsten” har kvävt mig till slut, även om det varit måsten som jag velat. Men i år är det annorlunda jag har hela det här året dödat alla ”måsten”, ”det finns inga måsten”, har blivit ett ledord för detta år. Vad det inneburit är att december fått något speciellt som gör det uthärdligt. Istället för att jag måste göra en massa traditioner, måste pynta på ett visst sätt, måste dricka så mkt glödd med just de ingredienserna, måste skapa alla julklappar till alla jag känner, och skicka julkort till alla osv. Det finns inte! Nu finns bara en sak: vill. Vad jag vill och orkar med det gör jag. Vill jag pynta med rosa istället för rött då gör jag det. För mig har december fått en helt annan ton än den normalt brukar ha. Klart att det mörka dystra och tråkiga finns där men inte lika mycket som annars. Jag myser mer och har något hoppfullt över hela månaden. Jag ser också fram emot en dag, inte för vad jag kommer att få. Jag ser fram emot en dag för den största gåvan som redan blivit min nämligen Jesus. På grund av den födelsen så har mitt liv fått hopp. Det är inte bara hopp för mörka december, det är hopp för allt i mitt liv. Jesus är för mig i allra högsta grad verklig och jag vill på hans födelsedag (enligt traditionen) ära honom. Det kan bland annat ske genom generositet gentemot de som finns i min omgivning älskar att ge bort presenter till familjen och skämma bort de jag tycker om!

I år har julen fått en helt annan innebörd för mig. Det handlar inte om gåvor och om stress utan det handlar om hopp framför allt annat! För just den dagen som vi firar med sånt engagemang i varje stuga bär på det största av alla budskap. Jesus som föddes för att bli vår räddning undan evig död och hopplöshet är fortfarande 2000 år aktuell och ger oss fortfarande samma möjlighet till hopp. Så det jag önskar oss alla inför jul är att se fram emot den dagen då Jesus kom till vår jord och gav oss hopp. Mitt i vår vardag mitt i vår stress och ångest och mitt i vårt mörker stiger det ljusaste ljus ned till oss med önskan om ett varaktigt hopp i våra hjärtan. Det är något som absolut är värt att fira med sina nära och kära och det är också värt att fira genom att sprida det till andra runt omkring som inte får uppleva det i vanliga fall. Vi kanske inte bara ska skänka en tanke till alla hemlösa, familjer som lider av alkoholmissbruk, invandrare och asylsökande, misshandlade och våldtagna och alla som drabbats av katastrofer utan också ge något till dem som kan förbättra deras tillvaro och skänka dem hopp. Jag önskar dig en god jul och att du tar till dig det hopp som den dagen vill innebära. Låt alla måsten läggas åt sidan och se på dagen för vad den är; dagen då hoppet kom till jorden! Låt oss fira det med gåvor, glädje, god mat och mycket tacksamhet!
O, helga natt! O, helga stund för världen, då Gudamänniskan till jorden steg ned!
För att sona världens brott och synder, för oss han dödens smärta led. Och hoppets stråle går igenom världen, och ljuset skimrar över land och hav.
Folk fall nu ned och hälsa glatt din frihet! O, helga natt, du frälsning åt oss gav. O, helga natt, du frälsning åt oss gav!!

Bön:
Himmelske Fader tack för att du sände ned din ende son för att frälsa oss.
Tack för att du lät honom komma för att ge oss hopp som når över allt förstånd.
Låt denna högtid få bli glädjefull och kom med hjälp till alla som behöver den.
Tack för att vi fått tillgång till frihet genom att du kom till jorden Jesus.
Tack för att du valde att bli det offer som sonade oss en gång för alla.
Tack för att vi får tillhöra dig endast genom att tro på dig!
Låt oss i tro, hopp och kärlek blicka fram emot ett nytt år där precis allt är möjligt!
Amen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0