Jag vill ge dig mitt liv

Jag tror det är livsviktigt för dig som tror på Gud som din skapare och frälsare att också våga möta Honom på det sätt som förändrar ditt liv. För jag tror att du endast genom det mötet riktigt kan förstå vad det är Jesus gjort i ditt liv.

Jag har en klassisk frikyrkouppväxt och jag har nog gjort de flesta av alla resor man kan inom den branschen. Jobbat i alla kyrkans verksamheter varit ledare för läger och ungdomsbibelskolor, lett i lovsång och spelat lusse-innebandy. Sen gjort en vända bort från Gud och engagemang i kyrka och så tillbaks igen. Jag är inte unik alls i min uppväxt eller mitt engagemang. Jag har hela mitt liv trott på Gud och velat leva för Honom till hundra procent. Men de där procenten har betytt olika i olika perioder. Jag har sagt att Gud ska leda mig och göra vad Han vill samtidigt som jag vägrat ge Honom delar av mitt liv. Under en period ville jag inte veta av församlingen för jag tyckte den var för tråkig och trång för mig. En annan gång ville jag inte ge Honom mitt känsloliv och en tredje gång ville jag inte ge honom roten till min ångest. Men jag bad hela tiden att Gud skulle leda mig och göra mig till det Han ville att jag skulle bli. Så jag får ju skylla mig själv när jag sitter här och skriver att Han verkligen har förvandlat hela mitt liv! Jag får verkligen skylla mig själv för nu är mitt liv så där jobbigt tråkigt dött och händelselöst som bara ett liv med Gud kan vara. NOT. Alltså jag tror vi människor är för dumma för vårt eget bästa. För Gud vill ju det absolut bästa för mig. Hur i hela friden kan jag då få för mig att Han vill skicka iväg mig till Sydostasien när jag mer än allt vill tjäna Honom i Sverige? Jag tror att Gud fått reda på att vi är människor och jag tror Han vet hur vi fungerar. Vi begränsar våra liv på grund av att vi tror att Gud inte skulle vilja att vi var mänskliga. Eller att han inte skulle vilja att vi använde våra intressen och gåvor. Ett misstag vi har gjort i samband med att vi tror att Gud inte vill att vi ska vara människor är att vi också separerat våra intressen och gåvor från vårt umgänge med Gud. Vi umgås med Gud separat och sedan sätter vi oss och gör det vi tycker är roligt. Jag tror Gud vill att vi ska umgås med honom när vi spelar vårt instrument, skriver dikten eller syr jackan. Just där när du använder dina gåvor kan Gud beröra dig och forma dig om du tillåter Honom till det. Om du låter ditt intresse få bli en lovsång till Gud kan du beröra människor genom det du gör. Det är så enkelt så äkta och så häftigt. Tyvärr har vi förpackat vår tro och kristna livsstil i en förpackning där många av våra nutida intressen inte får plats därför håller vi Gud utanför de områdena i våra liv. Det jag skulle vilja att du tänker på just nu är att tänka hur du med ditt liv kan göra Jesus känd och hur du med dina intressen kan ära Gud. Lovsång är inte en sång det är en livsstil där du låter Gud få äran det kan gälla i allt från fotboll till författande. Det här livet är inte tänkt för några få som ska vara extra helgade. Det här livet är till för alla som tror på Gud som sin frälsare. Vi har alla kallelsen att älska Gud av hela vårt hjärta och hela vårt förstånd och att sedan leva ut den kärleken till Gud och till vår nästa. Har fått höra många gånger att det jag pratar om bara är till för pastorer och ledare i församlingen. Men det är så fel så fel så fel. Det finns ingen hierarki i Guds församling där är vi alla lika inför Honom. Gud vill ha din kärlek och uppmärksamhet, Han vill leda dig till dina drömmars mål.

Problemet vi ofta gör är att inte tillåta Gud finnas med i alla områden av våra liv och då tappar vi innehållet i det kristna livet. Du är ju kristen för att du tror och tillhör den levande sanna Guden för att du följer Kristus. Då innebär ju det att du också ska följa Kristus och låta han vara herre i ditt liv. Det kan ju inte bli mer svårt och enkelt än så. Det handlar inte om hur du ska be eller hur ofta du ska be utan det handlar om att du låter Gud vara med dig alltid. Bönen blir något naturligt om du låter Gud vara en naturlig del av ditt liv. Visst tjänar ceremonier ett syfte men det är ju inte i dem som vi först och främst ska finna Jesus. Honom ska vi ju möta dagligen där ute i livet bland alla andra människor. Och framförallt honom ska vi låta andra möta där ute i det vanliga livet genom oss och våra liv. Gud vill ha dig som du är och Han vill se dig utvecklas till att bli stabil, äkta och utgivande. Det sker inte med din kraft utan genom Honom. Det du behöver göra är att lägga hela ditt liv i Hans händer inte bara i teorin utan framförallt i praktiken. Be med mig.

Bön:
Herre förlåt mig för att jag så många gånger syndat emot dig i tanke och handling.
Förlåt för att jag varit självisk och inte gett dig allt av mig.
Herre jag vill från och med idag ge dig allt jag är och har.
Lev i mig och genom mig låt mitt liv bli till din ära och
låt ditt namn bli känt genom det jag gör.
Hjälp mig att vara människa att vara ett barn i dina armar.
Herre jag vill leva nära dig och ta emot av din kärlek och nåd.
Tack för att din nåd räcker också för mig hjälp mig att ta emot den.
Amen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0