hållbar konsumtion och storytelling

Jag kan bli så sjukt trött på konsumtion. Jag kan må riktigt dåligt av det. Det borde vara en glädje att komma hem med nytt tillskott till garderoben men det är ofta förknippat med dåligt samvete. Vet inte om det beror på att jag vill spara mina pengar eller om det beror på att jag köpt för mycket som inte varit bra. Jag kommer hellre hem med ett nytt plagg som jag verkligen är nöjd med. Då kan jag gå och njuta av det plagget riktigt länge och känna mig nöjd. Så jag har bestämt mig för att bli lite mer medveten i min konsumtion. Jag har bestämt mig för att sluta handla kläder slumpmässigt. Om jag inte har ett direkt behov och jag inte vet att ett plagg kommer bli använt så undviker jag att köpa det. Är jag osäker om ett plagg så väntar jag några dagar finns ”behovet” kvar och plagget finns kvar i butiken så är det grönt ljus. Skulle plagget tagit slut så har jag inte förlorat nåt på det och skulle ”behovet” försvinna så har jag undvikit ännu ett överflödigt plagg i min garderob. När jag handlar mindre har jag mer krav det ska vara hållbar design tidlöst gärna, passa till mer än en kombination och helst av allt ska det vara gjort både rättvist och miljömedvetet.

 

Igår var jag på något otippat en vän bjöd in till ”storytelling” kväll. Vi var några stycken som träffades i vännens hörnsoffa och delade olika berättelser med varandra. Det var så annorlunda och så skönt. Hur ofta sitter man med 10 personer många som man inte känner och berättar olika historier från ens egna liv? Det var verkligen en häftig upplevelse, utmanade min bekvämlighet. Mer sånt i mitt liv.

Dessa armband har jag köpt på Afroart för 15kr styck. Det är hemlösa killar i Senegal som gjort dessa. Jag älskar dessa armband, har dem jämt!

Kommentarer
Postat av: emma

Hej Josefine! Detta är Emma, vi jobbade tillsammans i Världens Tält. Det var roligt att hänga lite med dig och nu har jag hittat dig även här :)



Jag läste detta inlägg (och några till här) idag och inspirerades till att skriva lite om konsumtion, även jag. Har tänkt mycket på det fram och tillbaka under en tid. Läs och kommentera gärna på min blogg. Jag känner igen mig i det du skriver och tycker det är bra att tänka till om. (Storytelling lät förresten också spännande!)



Ha det gott!

Kram emma

2008-08-14 @ 17:03:36
URL: http://barabratack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0