Livets tvivel

Sitter trött efter en lång och stressig dag på jobbet. Fick lite jobbiga nyheter angående vår framtid på kontoret. Det kan bli att vissa får sluta på grund av att de inte är tillräckligt lönsamma. Klart jag förstår att man ska göra sitt bästa för att vara lönsam men det är ändå jobbigt att veta att man riskerar att bli utan jobb om man inte får bättre resultat. Ovissheten är den värsta just nu.

Detta leder mig till mitt ständiga tvivel. Kommer det någonsin bli något av mig? Min längtan och mina drömmar kommer de leda någonstans? Finns det en plats för mig i den här världen? Många dagar vågar jag tro att det gör det men en kväll som denna är tvivlet större. Hur ska jag veta att jag duger? Hur ska jag kunna tro att jag kommer få en bra tillvaro när det är så mycket strul i mitt liv?

Större delen av mitt liv har jag levt i ett utanförskap. Jag har periodvis varit socialt utstött men framförallt har det varit ett inre utanförskap. Jag har varit övertygad om att jag inte är lika mycket värd som andra. Jag har varit övertygad om att jag måste arbeta mer än andra för att bli accepterad. En dag som denna påminns jag extra mycket om dessa tankar även om jag anser att jag befriat mig från det mesta av dem. Jag vet för det mesta att jag är lika mycket värd som andra. Jag vet för det mesta att jag förtjänar att bli älskad precis som alla andra. Men vissa dagar är det svårt att få hjärtat att förstå det.

Nu måste jag laga paj så jag har mat till jobbet och middagen klar till besöket jag ska få efter jobbet. Ska lägga ut ett recept sen som jag gjort eftersom jag blev så nöjd med resultatet.

En sån här dag som denna längtar jag bara bort. Jag längtar till en annan tillvaro som inte är så osäker hela tiden. När ska det börja gå åt rätt håll för mig? Är det så att jag är dömd att misslyckas?

Men jag vill tro att det finns hopp även för mig. Att det finns en ljusning någonstans och en plats som passar för just mig. Det gäller bara att bida tiden lite till och under tiden odla min personlighet ännu mer.

Kommentarer
Postat av: evelina

du är bra på att uttrycka och formulera dig!! jag gillar hur du skriver ärligt och rakt om saker som berör också mig och mitt liv som kristen. jag kan bara hålla med dig mycket och känna igen frågorna.



men klart det finns hopp för dig! (och mig)

2008-08-21 @ 11:47:38
URL: http://ugglanharordet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0