Varning!

Jag påmindes häromdagen om att jag faktiskt slutat debattera. Jag insåg efter ett tag att det inte gjorde någon skillnad. Mina inlägg kanske fick någon att tänka efter men mest av allt så hände ingenting. Vi uppslukades av debatten och det handlade mer om vem som hade bäst argument men det ledde egentligen ingenstans. Jag studerade teologi och min tid tillbringades i att lära mig och hålla distans. Men det var så uppenbart att teologi inte är något man kan ha distans till. Tro och liv och Gud är inget abstrakt långt bort från min egen värld, mitt eget liv, mitt hem. Om inte teologin omsätts i handling i det egna livet så blir det bara tomt ihåligt prat. Då kan man använda hur många fina ord som helst men det förändrar ingenting. Teologi handlar om dig och mig och om våra liv.

Jag började längta till livet, till det levda ordet. Jag orkade inte längre prata om det jag drömde om. Jag ville inte samla till möte än en gång och diskutera drömmen om efterföljelse. Jag ville leva där mitt i det. Så jag bestämde mig för att göra så. Sen insåg jag en dag vad Ordet hade gjort med mig. Det hade borrat ned sig djupt ned i min inställning till livet och lagt en grund för min livsstil.

Tro och gärningar

Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar?
Inte kan väl tron rädda honom?

Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen,vad hjälper det då om någon av er säger: "Gå i frid, håll er varma och ät er mätta", men inte ger dem vad kroppen behöver?

Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död.

Nu kanske någon frågar: "Har du tro?" - Ja, och jag har gärningar. Visa mig din tro utan gärningar, så skall jag med mina gärningar visa dig min tro. (Jakobsbrevet 2:14-18)


Det är farligt att läsa Bibeln. Jag skojjar inte, det kan sluta med att du ändrar åsikt och till och med livsstil. För allt i världen börja inte läsa den. Den kan förändra ditt liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0