Nåd är det att det inte är ute med oss

Vad är nåd egentligen? Vad betyder det och vad spelar det för roll för mig i mitt liv? Är man uppvuxen i en familj som erkänner sig som kristen är relationen till nåd något lite komplicerat. Jag menar vad exakt får man vara med om som får en att förstå att det är ute med mig utan Guds nåd för mitt liv? Exakt vad i kärnfamiljen och de fina betygen gör att man känner att det är kört? Exakt vad är det i den trygga miljön i kyrkan där vi får lära oss om synd och världen och lär oss att undvika alla "faror" som världen innehåller? Vi har byggt upp ett system som gör oss till lata bänkvärmare utan någon förståelse för vad livet egentligen handlar om.

Förrän något händer.

När en nära anhörig dör, 40 års krisen eller höstdepressionen är framme är det helt plötsligt inte lika enkelt att hurra för Guds eviga kärlek och allsmäktighet. Exakt vad betyder det just här just nu?!!!

Jag anser att det är just då som livet med Kristus blir som mest intressant. Det är just där i krisen, när allt skiter sig och inte går åt rätt håll som vår relation till världen och dess skapare ställs på spel. Vem är Gud och varför har Han inte skyddat mig från dessa hemskheter? Varför drabbas jag som aldrig gjort något syndigt eller dumt i hela mitt liv? Varför jag?!!

Jo därför att det är vad det är att vara människa. Det äventyrar inte vår relation till Gud utan det är just det som definierar vår relation. Jag måste inse och förstå min plats, jag är en människa i världen och Gud är Gud. Guds storhet och trofasthet vacklar inte bara för att min värld har rasat samman. Det är ju just det som är nåden. Gud står fast, Han är densammme och Han älskar fortfarande precis lika mycket. Det är inte kört, det är inte ute med oss. Det finns en Gud.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0