hur ere egentligen, vad är utbildningens syfte?

Läste en mycket klok insändare i tidningen Dagen idag. Det pågår en liten diskussion om huruvida teologisk utbildning är bra eller inte för blivande ledare. En stor kritik som kommer mot den teologiska utbildningen är litteraturens art (att den är kritiserande och ifrågasättande i sin natur) och att det pågår för lite bön och Andens ledning i utbildningen.

Författaren av insändaren menar att det kan saknas detta men att det är upp till eleven att utvärdera och ställa högre krav på skolan. Men även att det är en smärtsam process att läsa teologi. Det är karaktärsdanande. "Innan jag började min teologiutbildning trodde jag att jag kunde allt. Sedan kom en smärtsam process där jag fick ompröva det jag tidigare tagit som självklart. Det betyder inte att jag nödvändigtvis lämnade mina övertygelser, men jag fick en mer ödmjukhet gentemot oliktänkande." (läs hela insändaren här.) Det sammanfattar teologisk utbildning rätt bra. Jag skulle vilja utveckla det lite mer bara.

Well. Hm var ska jag börja? Ok, om man nu vill bli/vara en andlig ledare så förutsätter jag att några egenskaper finns hos denna person.
1. Kan och vill tänka själv, hitta svaren så att han/hon på bästa sätt kan lära ut dessa till dem han/hon leder.
2. Har eget böneliv som inte behöver ledas av någon annan. Han/hon söker själv styrka, vägledning och inspiration i det dagliga umgänget med Jesus Kristus med både Bibel och Ande.
3. Inte rädd för de oliktänkande. Om man nu vill leda andra människor måste man utgå ifrån att alla inte tänker och tycker likadant. Hur ska man förhålla sig till det?

Kan teologistudier vara förödande? Ja det är fullt möjligt. Om man går till skolan med inställningen att konsumera och efter tillräcklig konsumtion vara en färdigutvecklad pastor så kan det gå åt skogen. Teologi är inget man kan konsumera som vilken utbildning som helst. Eftersom teologi handlar  om tron och kunskapen om vem Gud är och vad Han vill  med oss så rör det våra djupaste känslor av existens. Det handlar om ditt eget liv. Du kan inte konsumera svar som du sedan kan spotta ur dig på löpande band till andra konsumenter. Teologi fungerar inte så. Kristendomen ska inte fungera så. Teologi är något man lever i ständigt, du blir aldrig fri från den hur mycket du än försöker. Att läsa teologi är att villigt acceptera att omformulera, förnya och fördjupa dina kunskaper om ditt värde och Guds väsen. Helt självklart är det jobbigt och det ställer höga krav på den som utbildar sig. Jag har lärt mig att se utbildningen som ett sätt för mig att mogna och växa som individ och som kristen. Min relation med Gud har förändrats men det till det bättre. Jag är oerhört trygg i Gud och vem jag är i relation till Honom. Jag vet vad som krävs av mig. Tack vare att jag vandrat igenom tåredalar, öknar och dammiga bibliotek kan jag vara en god lärare för dem som önskar lära sig något av mig. Därför att det är genomarbetat och genomtänkt. Och i allra högsta grad upplevt. Jag tror att livet med Gud måste vara upplevt och en verklighet för att du ska kunna ge det vidare. Hur ska man förklara nåd för någon om man själv inte upplevt vad nåd innebär?Helt omöjligt skulle jag säga, det urholkar all mening.

Är det torrt och saknar det Ande att läsa teologi? Nej! Jag skulle aldrig ha klarat så många år i skolbänken utan Den Helige Andes inspiration. Ni ska bara veta hur det kan bubbla inombords när man efter timmar slitit med att förstå en dammig teologs teorier och helt plötsligt får en större bild av Gud tack vare den teorin. Det är så inspirerande och livfullt att man får svårt att sitta still. Det ger bränsle för år framöver.

För mig är teologisk utbildning ingen merit, det är inte något fint och intelligent som man kan använda på fina tillställningar. Det är bland det jobbigaste du kan utsätta dig för. Och samtidigt det bästa i hela livet. 

Sugen på att läsa teologi? Det är inte försent att söka utbildningar än! Skynda innan 15 april! Sök Sök Sök!!! Do it.

Kommentarer
Postat av: Åsa D

Skickade in min ansökan igår! :)

2009-04-09 @ 11:10:22
URL: http://rymdhundenlajka.blogsome.com
Postat av: yosofine

Men åh så fantastiskt!! Grattis!!

2009-04-09 @ 22:09:20
URL: http://yosofine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0