kan en kör vara en församling?

Jag tog mig tid att sitta på balkongen och läsa tidningen, den är visserligen några dagar gammal nu.  Jag läste en artikel om gospelkören "The Masters Voice" som fyller 20 år i år. De har haft en jubileums konsert och i samband med det blev några medlemmar i kören intervjuade. "Vad har det betytt för dig att vara med i "The Masters Voice"? och här kommer de intressanta svaren "Kören kom att avgöra mitt liv till en stor del..." kören har varit en stor del av mitt och min familjs liv.", "För mig har det varit att förkroppsliga något jag tror på. Att få beröra och bli berörd.", "Kören har betytt mycket för mig. Den har helt enkelt blivit en del av min identitet." "...Jag har fått många nya vänner och  ett andligt hem.".  På frågan vad de önskar kören för framtiden är svaret lika solklart en önskan att kören går vidare med Gud.

Jag tycker det var en väldigt spännande artikel och den leder fram till frågan. Vad är en församling? Jag tycker "The Masters Voice" är ett solklart och spännande exempel på att en församling inte behöver se så traditionell ut. En församling som är en gemenskap där man stöttar varandra i sin tro, där man har ett tydligt budskap och ett aktivit utgivande tillsammans. Och det verkar ju som att kören påverkar inte bara dem som sjunger i den utan deras familjer runt om och de som lyssnar. Kören är en samlande faktor. Och de predikar för en stor skara åskådare som till medryckande musik kan bli berörda av Den Helige. Varför skulle inte en kör kunna vara församling? Eller vad är det som säger att det inte är så det ligger till?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0