balansgången

De senaste dagarnas ledord har varit balans. Och nu under morgonen blev jag på nytt påmind om vilken instängdhet som präglar sammanhang som inte har balans mellan de olika ämnen livet är präglade av. Som inte har landat i sin identitet utan hela tiden söker sig vidare när den senaste flugan blivit uttjatad.

Jag har slutat följa teologiska diskussioner för jag orkar inte. Tiden räcker inte till för det och jag känner mig så instängd. Ibland kan jag inte ens läsa en kristen dagstidning utan att få krupp. Världen är så liten och så innehållslös även om man försöker fylla den med massa nyheter. I en teologisk diskussion kan man sitta och vända på ett ord och tycka att skillnaden mellan tolkningarna är milsvida. I ett annat hörn försöker man bortse från olikheterna på grund av de små likheter som finns eftersom man eftersöker enhet. Det fattiga innehållet gör oss trendkänsliga. Ena sekunden söker vi stillhet på ett slott i östergötland andra sekunden ska vi hitta inspiration i anabaptismen. Ena sekunden ska vi sjunga amerikanska lovsånger den andra sånger från Taizé. Vi diskuterar ämnen och dess innehåll tills vi glupskt går vidare till nästa ämne. Vi konsumerar åsikter och trender som andra konsumerar skor. Och ingen märker hur lätt vi vänder vid varje vindkast.

Jag orkar inte följa med i den trendkänsliga kristna världen. Jag hoppade av det tåget. För det blev för ytligt. Jag har insett hur viktigt det är att ha en balans mellan teologi och liv. Teologi är inte värt något om det inte omsätts i handling anser jag. Bibeln är inte i första hand ett diskussionsunderlag. Det är föda för livet ( och jag vet att det är en uttjatad bild, men den e så sann). För att du ska bli hungrig på Bibel måste du göra dig av med de extrakilon du lagt på dig av all förtäring. Det måste finnas lika av intag och uttag. Man bantar inte Bibel och det är heller inget du kan motionera bort. Det handlar om att leva det, omsätta teori till praktik. Tror du verkligen på det du tror på? I så fall låt det märkas i din livsstil! Och vet du inte vad du tror på så ta reda på det och skyll inte på någon annan, det är ditt ansvar.

Hur får man då balans? Jag vet inte, men jag försöker fylla mitt liv med mer än bara en sak. Jag är inte bara flickvän, student, personal på ett Café, syster, kompis, klädskapare, konstnär. Jag håller på och landar i att min identitet ligger i något annat än just det som jag håller på med. Jag är inte det jag gör. Men det jag gör säger förhoppningsvis något om den jag är.

Kommentarer
Postat av: Jenny

O shit pommes frites.

Spot on.

Spot on.



Ursäkta Kishti-engelskan, men vad jag menar är: Klokt och vist och tack för att jag fick veta att någon tänker som jag. Att någon annan blir trött på ytligheten i "djupsinnigheten".... Åh, vad glad jag är att jag hittade din blogg.

2009-01-10 @ 23:02:06
URL: http://wappadou.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0