rättvist? Javisst!

Jag tycker det är inspirerande att veta att jag som enskild har makt att påverka förhållanden för andra människor eller för hur miljön påverkas. Bara genom att välja vissa produkter kan jag vara med och bidra till att barn får skor på fötterna, familjer får mat på bordet och sjyssta arbetsvillkor. Jag är inte särskilt orolig för finanskrisen, om den kan föra med sig att vi som konsumenter  börjar tänka lite extra på vad och hur mycket vi handlar så är det bara positivt menar jag.

Faktiskt du kan göra skillnad bara genom att byta kaffet till ett rättvist kaffe. Stor skillnad. När jag var i Etiopien berättade några för mig hur kaffebönderna var tvugna att överge kaffet för att istället börja odla droger eftersom de tjänade bättre på det. Om jag väljer att köpa rättvist kaffe odlat i Etiopien har jag som privatperson chans att hjälpa dessa bönder att fortsätta odla kaffe istället för de olika droger som istället bara leder till mer misär bland befolkningen.

Jag skulle nog säga att jag är en estetiskt lagd person, jag gillar att shoppa snygga saker. Förpackningar får gärna vara snygga och det får gärna lukta gott om hudvårdsprodukter. Jag bryr mig om hur jag ser ut och vill ha snygga kläder och skor. Men det är klart att jag inte vill det till varje pris. Men jag är trött på att samvetsshoppa. Jag vill inte köpa en ful t-shirt bara för att den är ekologisk eller äcklig choklad bara för att det är rättvist. Jag har varit rätt less på "mulle-attityden" att ekologiskt och rättvist ska vara lite speciellt och helst i beige´t. Jag går inte med på det, vem som helst ska kunna köpa rättvist kaffe, inte för att det är rättvist utan för att det är självklart att de som odlar produkten jag köper ska ha skäligt betalt och sjyssta arbetsvillkor. Det är inte ett intresse jag har att köpa såna produkter. Det ska inte vara någons intresse. Det ska vara en självklarhet. Att det slutat vara det är pinsamt för mänskligheten och vi borde skämmas som låter det fortsätta.

Men hur som helst, vi är inte riktigt där än att det är en självklarhet för alla. Tills dess vill jag hurra lite extra för de produkter som försöker och gör bra ifrån sig. Kanske kan det få någon mer att lockas in på den medvetna shoppingen bara för att det är så snyggt och så självklart! Här kommer två tips att spana in.

För det första skulle jag vilja tipsa om ett sjysst skomärke (som surt nog inte går att köpa i Sverige, men i USA om du ändå tar den omvägen..). De heter TOMS Shoes, för varje sko du köper skänker de en sko till en behövande i ett fattigt land. Så sjukt kul idé men bland det viktigaste, de gör så snygga skor! Jag skulle vilja ha en i varje kollektion till sommaren. Kommer jag iväg till staterna ska det storhandlas det kan jag lova. Här kommer två smakprov.


Det andra märket jag skulle vilja tipsa om gör organiska skönhetsprodukter. Dessa produkter kan du köpa i Sverige eftersom coop har tagit in dessa i sitt sortiment. Märket heter Body America  och det finns allt från hudlotion till duschcreme!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0