fler kategorier: omvärld, vardag och betraktelser

Jag vet inte om jag berättat det förr, det kanske inte kommer som en överaskning. Men jag är ett missionärsbarn. Mina föräldrar träffades när de var för sig var ute på uppdrag i ett land långt borta. De förlovade sig på ett hotell i Addis Ababa på 70-talet. Morsan hade sjukt snygga brillor och kort hår. Pappa var spinkig men charmig.

De delar ett engagemang för människor och för utvecklingsfrågor. Pappa har sedan jag varit liten präntat in i mig hur man ska jobba med människor. Hur man ger folk en ärlig chans. Det gör man bland annat genom att låta folk arbeta för sin lön istället för att bara ge allmosor. Arbetar man får man rätt inställning till hur man får tag på pengar och hur man kan påverka sin egen situation. Det är något som är djupt inrotat i mig.

En annan sak som jag fått med mig hemifrån är att se människor, bry mig om. I den församling som jag växte upp i var det ett hemskt klimat. Församlingen var uppdelad i olika familjer och beroende på hur länge man varit medlem eller hur många generationer från samma familj som fanns representerad så hade man olika status. Att komma som ny eller vara lite annorlunda var inget som belönades. Det tog flera år innan någon hälsade på mamma och det gjorde de tack vare att hon just förlovat sig med pappa som var medlem sedan länge i församlingen. Deras erfarenheter har gjort att de har sett till att vi barn rört oss utanför detta sammanhang. Hur det har påverkat mig ska jag skriva om sedan.

Nu tänkte jag berätta om tre nya kategorier som lagts till min blogg. 1. Yosofines vardag: min oerhört intressanta tillvaro kommer ibland dokumenteras här. 2. Yosofines omvärld: här är det min erfarenhet som missionärsbarn, mitt engagemang för utvecklingsfrågor och rättvis handel som kommer dominera. 3. Yosofines betraktelser: ett par gånger i månaden kommer jag posta en betraktelse, en karamell att suga lite extra på.

På så vis kommer jag känna mig lite mer strukturerad. Jag har dessutom några fler ämnen att bita i vilket känns som en lagom utmaning så här i mitten av januari.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0