som en middag med tända ljus

I lördags kväll suckade min Käraste och sa, "varför finns det ingen församling i den här stan som har gudstjänster på eftermiddagen"?!!

Det är som att man för att få vara med i en gudstjänstfirande gemenskap måste vara morgonpigg. Eller ok det är klart att kl.11 inte är morgon, men för vissa är det sovmorgon och har man haft en tung vecka och saker som hänt fredag och lördag kväll så är det väl inte så konstigt att man vill ägna vilodagen åt att vila och inte som alla andra dagar ha en tidig tid på dagen att förhålla sig till?

En sen natt satt jag med mitt anteckningsblock och skrev ned vad jag längtar efter för typ av församling. Tänkte att jag kunde bjuda på dem här på bloggen.


Framförmig ser jag en bild som ur en scen i filmen "Notting Hill" där vännerna sitter runt ett bord innanför ett skyltfönster. Delar gemenskap, delar liv, glädje och sorg. Det finns tid.

Att fira middag runt ett stort bord. Tända ljus, god mat och gemenskap.

Det är att vara långsam i livet. Att se till att båda fötterna står fast rotade.

Det är att dela bilder och sinnesuttryck. Att bjuda på sig själv och ge sig hän det tysta språket. Ge utrymme för bilden och låta den säga mer än 1000 ord.

Det är att hinna lyssna på varandra, på Gud och på sig själv.

Att ha en tydlig riktning. Mer av Jesus, mer av Gud är det vi söker. Tillsammans.

Det är att ge uttryck för sin längtan.

Det är vad jag söker.


(Tills jag hittat den gemenskapen firar jag gudstjänst i Filadelfiakyrkan en söndag i månaden. Välkommen nu på söndag till nattvardsgudstjänst kl.19.00, i Örebro såklart. Det är en gudstjänst för alla som tar sovmorgon men ändå längtar efter mer av Jesus.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0