hur man sköter om en pelargon

Jag får ibland frågan hur man tar han om pelargoner och tänkte därför att det var dags för ett utförligt inlägg om hur man tar hand om pelargoner. Nu ska du inte tro att jag är något proffs. Men jag har blivit engagerad i pelargonskötsel sedan jag fick ärva en planta från min Farfar. Jag har inte haft någon direkt erfarenhet av denna blomma innan och har väl aldrig sett mig som någon pelargon-människa. Men rätt som det var så var jag fast och det är tack vare min Farfar.

Jag baserar mina råd enbart på egen erfarenhet samt Farfars goda råd. Jag har inte läst något om pelargonskötsel och inte heller frågat i någon blombutik utan det är självlärt eller från Farfar (som visserligen var en mästare på att få saker att växa och blomstra).

1. Placera blomman soligt året runt. Flytta gärna ut krukan på sommaren men ta in den innan frosten kommer! Farfar hade sina plantor i fönstret med mest sol i hela lägenheten. Där stod de året runt.

2. Vattning. Under månaderna nov-feb vattnar jag max en gång i veckan. Jag brukar räkna till tre från det att vattnet når jorden för att få rätt mängd vatten i krukan. Allt enligt Farfars råd. Viktigt att undvika blomsternäring under denna period, blomman är i vinterdvala och ska inte ha för mkt näring. Under resten av året vattnar jag minst en gång i veckan ibland mer allt beroende på hur mycket sol det är och vad blomman signalerar att den behöver. Låt aldrig blomman stå utan vatten länge!!

3. Du kan i princip ta sticklingar (alltså klippa av grenar och plantera i ny kruka) när som helst. Men jag tror det är bäst under senhöst eller tidigvår.

4. När första blomman kommer på din pelargon kan du börja ge den näring, jag vattnar mina pelargoner med Blå korn.

5. Nu är det också dags att se över krukan. Om du vill se mer växtkraft och få din blomma att utnyttja den potential den har så rekommenderar jag att plantera om den. Jag har inte planterat om min huvudplanta för den är redan rätt stor men jag brukar låta mina sticklingar få avancera från år till år.

6. Om en stickling växer väldigt långt på höjden och inget på bredden går det bra att bryta av den på lagom höjd och sedan plantera den i samma kruka eller i en ny kruka.

7. Hur gör man sticklingar? Jo jag brukar bryta av med fingrarna precis i början på en gren. Mina pelargoner ser nästan ut som träd och har tydliga grenar. Dem bryter jag försiktigt av, tar bort de blad som är längst ned på grenen sen stoppar jag grenen i en vas för att få fram rötter ur grenen. När den avbrutna grenen har fått ett gäng rötter planterar jag den i en kruka. Viktigt att inte skada de små tunna rötterna och att plantera så att rötterna går nedåt i krukan. Man kan även plantera avbrutna grenar direkt ned i jorden men detta har jag inte provat på så jag vet ännu inte hur effektivt det är.

8. Lär känna din pelargon. Jag har märkt att man kan få en känsla för hur en planta trivs bäst. Om du är uppmärksam så lär du dig vad som passar bäst för din pelargon. Vrid på den med jämna mellanrum så att det växer blad från alla sidor på plantan. Ta bort och rensa och vattna när blomman ser ledsen ut. Ibland kanske blomman behöver bli av med vatten då får man försöka lösa det.

9. Hur gör man när man ska åka på semester? Om jag ska vara borta längre än 1 vecka på sommaren eller under den varma soliga delen av året brukar jag ställa bort blomman från direkt solljus. Antingen vrida persiennerna så att solen inte gassar på blomman. Eller ställa dem i diskhon som jag fyllt med vatten, ett par cm djupt vatten.

10. Mina pelargoner står i lerkrukor vilket underlättar semestertider då jag ställer krukan i vatten. Krukan kan då suga upp vatten till blomman.

Så där har du lite tips på hur man sköter om en pelargon!

Kommentarer
Postat av: ellen

underbart!!!

2009-10-04 @ 00:50:27
URL: http://myspace.com/ellenvingren

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0