verkligheten ska göra er fria

Läste en krönika idag apropå alla dessa nyheter om skandaler hit och dit. Om hur vi kanske borde tolka ordet "sanningen skall göra er fria" till "verkligheten skall göra er fria". Eftersom det kanske mer beskriver vad det är det handlar om.

Osanning och lögn om hur vårt liv ser ut trivs bra i mörker. Det är lätt att tro att man är fri så länge ingen vet sanningen om hur ens liv verkligen ser ut. Men den friheten är dyrköpt, för det första är man hela tiden bunden av fasaden och rädslan över att den skall rasa. Skräcken för att avslöja verkligheten gör att vi inte vågar visa dem vi verkligen är. Och i och med det är vi låsta också i rädslan.

Det största jag varit med om i mitt liv är den befrielse jag var med om i samband med att jag lät fasaden rasa. Jag lät allt falla och visade upp min verklighet. Hur den verkligen såg ut.

Min erfarenhet är att det var värt allt.

Kommentarer
Postat av: Elisabet Svahn

Kärlek till dig!

2010-04-14 @ 21:19:25
URL: http://svahns.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0