gillar bra kombinationer

Ikväll har jag haft en riktigt skön tjejkväll. God middag, fylld godisskål, satc avsnitt och en riktig garderobsrensning. Jag tycker det är så skönt att få rensa bort saker ibland. Två kassar blev bortsorterade. En påse fick följa med min vän hem och kommer bli ett omtyckt tillskott i hennes garderob vilket gör mig väldigt glad. Den andra kassen går till nån secondhand butik så de kan sälja dem o skänka pengar vidare till folk som behöver dem bättre. It´s a win win situation.

Jag gillar när man kan kombinera något roligt eller snyggt med något bra. Som Favela painting. Två konstnärer som startade ett projekt att måla om slumområden i härligt glada färger. Deras initiativ sprider inte bara glädje utan förändrar status och känsla i dessa områden vilket betyder enormt mycket för dem som lever där. Slummen som stigmatiserar och passiviserar fylls med glada färger och en tro på förändring.

Eller som Toms shoes som inte bara gör snygga skor. De skänker också ett par skor för varje par de säljer. Deras engagemang för de skolösa människorna runt om i världen förändrar förutsättningar för så många. Och samtidigt gör de skitsnygga skor som man vill ha i massa olika färger. Nu kan man äntligen få tag i dem i Sverige. De kostar dock en del. Men en dag ska jag köpa minst ett par. Visste du att barn i vissa länder inte får gå i skolan om de inte har skor? Eller att det finns parasiter som tar sig in i fotsulan på de skolösa och äter sönder fötterna? Detta vill Toms shoes förändra. Tycker det är hur coolt som helst. Har varit ett fan länge och det känns roligt att de börjar få bred uppmärksamhet nu.

Kolla in den här videon!

 

Och den här som ger lite mer bakgrund.

 



Kommentarer
Postat av: stina

http://www.slowmotionshop.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&limit=3

här har dom funnits ett tag. sen är slowmotionshop en ganska reko butik i övrigt :).

2010-08-09 @ 00:23:28
Postat av: yosofine

Tack Stina för tipset! Visste inte om denna sida och skorna är mycket billigare än dem jag sett i butik i sthlm (typ hälften så dyra). Mycket bra. Det kanske blir ett par innan sommaren är slut ändå!

2010-08-09 @ 01:06:04
Postat av: lisa

tack för helgen



galna tider!

roligt.



(kort fråga när är designmaknaden på deed i höst?

o nix jag finns ej under marcus i listan.. o lampskärm kommer när jag lyckas få med den till Örebro..)

2010-08-16 @ 12:26:38
URL: http://litenlisa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0