temavecka

Det händer med jämna mellanrum att jag har temaveckor med Gud. Inte så att jag går och planerar in temaveckorna själv i min kalender. Utan det är Gud som för mig in på olika områden där jag behöver vistas. Ibland kan det handla om något jag behöver göra upp med. Något som behöver läkas eller bara det faktum att jag behöver lära mig att lita på Guds ord. Lära mig vem Gud är eller vem jag är i Hans ögon.

Det som kännetecknar dessa temaveckor är ofta att allt handlar om just det ämnet under en period. Alla tv-program jag ser, alla texter jag läser, när jag spontant slår upp bibeln så handlar det om samma sak. Ja kort sagt överallt möts jag av samma budskap som går i det tema som för tillfället gäller. Jag tror inte jag är unik i dessa temaveckor. Du har dem säkert också, du kanske bara inte har lagt märke till det? Kanske inte identifierat vad känslan av att allt verkar handla om en sak kommer ifrån?

Jag är kanske barnslig som tänker att det är Gud som ger mig temaveckor. Men jag kan inte beskriva det på något annat sätt. Jag har lärt mig att uppskatta dessa veckor/perioder och ta tillvara på dem. Även om de kan vara jobbiga (som den jag har just nu). För jag vet att det här jobbiga som jag behöver tänka på och bearbeta kommer att gå över till en tacksamhet när jag är på andra sidan. För jag är helt övertygad om att det finns en andra sida. Då blir dessa temaveckor till möjlighet att läka och mogna som människa. Och jag lär ofta känna Gud på ett nytt sätt.

En bön jag bett den här sommaren på uppmaning av Wilfrid Stinissen är den här " Fader, Du vet vad som är bäst för mig. Fyll min längtan med Din Helige Ande". Det känns som att det är det enda jag kan be ibland. Och det känns så hoppfullt att ha det som enda bön.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0