jag hade en dröm

Härom natten, eller det var väl snarare morgon, hade jag en dröm. Den var så rolig så jag vill dela med mig av den. Jag drömde att jag stod på en scen, framför mig stod bänkar uppradade som i en kyrka. Känslan var att jag var där med jobbet. I bänkarna satt massa människor, styrelsefolk från viktiga organisationer, gamla klasskompisar, ungdomar från cafét och några gamla vänner från hemförsamling. En stund innan bilden där jag står på scenen har jag stått bredvid Lotta som stod och skar gurka i köket. Ganska tjocka skivor gurka. Hon bar sedan in dem i ett annat rum. Lotta satt nu på en av bänkarna tillsammans med mina andra gamla kompisar och brevid henne satt gurkskivorna. Japp de satt där på högkant bredvid henne för det var nämligen Lottas klasskompisar.
Jag vet inte riktigt vad jag gör på scen jag tror jag hade ansvaret för något under kvällen. Och jag presenterar nästa nummer tror jag. Ut kommer en helgalen (alltså smått tokig) kille som e heltänd på Jesus. Han har skrivit en sång och texten var helt sjuk, men den kommer jag inte ihåg mer än "alla ska bli frälsta". Han åmar sig och sjunger, viftar med händerna och springer fram och tillbaka på scenen. Jag står där smått förskräckt jag vänder mig om och ser "Smurfen" stå längre bak på scenen , en kille som alltid klädde ut sig till smurf när vi hade maskerad med bönegänget. Han står där i smurfdräkten och dansar bakom dj-bordet. Vid sidan av scenen sitter också en man och spelar piano till technomusiken som den heltända killen sjunger till (fortfarande den där väckelsesången).
Jag ser ut över publiken smått förskräckt eftersom de inte var där för ett väckelsemöte utan i något helt annat syfte som jag inte minns. Jag kollar på Lotta som har sina klasskompisar, gurkskivorna, med sig. Hon nickar åt sidan och säger att "som tur är tog jag inte in alla skivorna på en gång". Jag känner mig vimmelkantig.
Från sidoingången kommer så en kille lunkande, han är lite mullig, lång och har axellångt blont hår. Chippen! Chippen är här! Han om någon kommer neutralisera den här scenen tänkte jag. Sen vaknade jag.
Drömmen är ju inte i klass med den beatboxande sälen men ändå kanske lite nära?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0