00-talets bästa

Jag blev inspirerad av Elisabeth som jag bor med att göra en genomgång av det senaste decenniet. Jag har haft riktigt svårt att placera rätt minne med rätt år så det här var en bra genomgång.

Vi börjar med 2000

Januari 2000 flyttade jag hemifrån till en lägenhet i Kallhäll. Jag hängde väldigt mycket med mitt tjejgäng. Det var sköna brudar jag lärt känna på läger under gymnasietiden. Jag gick på min första bibelskola och startade mitt första och enda band. Vi överlevde bara en termin. Jag arbetade deltid på konditori och var övrig ledig tid på favoritcafét String på söder.

2001

2001 gick jag min andra bibelskola i Filadelfiakyrkan och var samtidigt ungdomsledare där. Jag firade nyår på nyårsexplosion i Jönköpng. Jag fick möjlighet att ta ett gäng tonåringar till Gotland på lite semester. Och jag arrangerade och dekorerade min första 24/7 vecka. Jag gjorde en konstutställning som skulle inspirera i bönen bland annat en Jesusfigur fylld med bilder på all världens människor. Bönelivet kom att prägla det mesta i mitt liv. Jag gick med i bönegruppen Tribe och jag inspirerades av 24/7 rörelsen.

2002

2002 gick jag min tredje bibelskola som fick mig på allvar att vilja läsa teologi på universitetet. I april hoppade jag av och började arbeta inom vården. Samtidigt flödande min kreativitet och jag arrangerade och hade min allra första modevisning på frizon. Jag hade gjort en hel kollektion av jeans, jeanskjolar och haremsbyxor av gamla jeans. Jag provocerade lagom när jag lät ett gäng killar visa upp större delen av min kollektion.

2003

Nyåret 2002/2003 var jag på maskerad utklädd till nattfjäril. Jag hängde sista terminen med Tribe och jobbade på Åhléns. I juni flyttade jag från min lägenhet i Stuvsta och mellanlandade hos mina föräldrar innan jag flyttade till Umeå.

Första terminen i Umeå bodde jag i Fridens kollektiv. Vi var tre tjejer som inte kände varann innan vi flyttade ihop. Blev en lyckad lösning och jag fick vänner för livet. Hösten präglades mycket av alla nya vänner, vi drömde om en kristen underjord och startade en bönegrupp där vi bad för staden, landet och varann. I december 2003 blev jag sjukskriven på grund av depression. Det var vägen ut ur mitt livs stora mardröm.

2004

2004 hann jag med så sjukt mkt. Jag lärde känna väldigt mycket vänner. Norrland var en guldgruva på sköna människor som gav fin gemenskap.

Jag var med och ordnade 24/7 bönerum på Lapplandsveckan och arrangerade kulturfestival med vänner under sommaren. Jag följde även med Tribe till Alingsås där Nordens största skatepark öppnades.

Jag firade midsommar i Sorsele och fick lära mig att "He som som hänn he hänn hänna."

Hösten 2004 tog jag mod till mig och bjöd på date. I okt blev så jag och min käraste tillsammans.

2005

Experimenterade jag med färger, jag tog uppehåll i teologi och läste lite textil istället. Jag gjorde också bönerum på Bobfest för andra året i rad. Jag var radikal och gjorde ett helt vitt bönerum som kontrast till alla svartklädda hårdrockare som var på festivalen.

Jag blev väldigt inspirerad av hur umeåborna använde sig av gatukonst och lappar för att kommunicera andra åsikter. Och jag startade min fantastiska blogg.

2006

Bodde jag i ett nytt kollektiv, jag sydde massor och hade egna marknader på ett café i stan. Annars praktiserade jag ett lugnare liv, mer hemmakvällar med spel och gemenskap. Min husgrupp blev viktigare och viktigare och jag hade en kreativ vän som jag umgicks mycket med. Bland annat hade vi sy-lan hemma hos varandra där vi inspirerade varandra och skapade nya saker.

Josefin min kreativa guru som bor i Umeå.

2007

Åkte jag till Etiopien i uppdrag att se hur missionen präglat landet och framförallt för att se missionsstationen där pappa jobbat 30 år tidigare.

Det var också året då jag var tvungen att säga hejdå till min tillvaro och alla goda vänner för att flytta till en ny stad.

2008

Var vi mycket i uppsala och hälsade på familjen.



Arrangerade jag designmarknad åt andra på mitt nya jobb.  Jag fick lära mig en ny roll och istället lära ut vad jag lärt mig genom erfarenheterna av olika designmarknader jag deltagit i.


Som kreativt ansvarig på Cafét började min hjärna snurra av tusen nya idéer. Julgodisbakningen nådde nya höjder.

2009

Spelade vi bingo i bingohall för första gången.
Jag arrangerade en designtävling och jobbade dygnet runt kändes det som.

Mötte jag våren i Malmö hos min lillebror. Och väntade på brorsson i Eslöv.

Tog jag ett kreativt ansvar på Frizon.

Och sydde en klänning av vita plastpåsar.


När jag gjort denna sammanställning är det ju lätt att konstatera att jag hunnit med en hel del på dessa 10 år. Har jag glömt något? Hoppas inte. Det ska bli hemskt spännande att se vad de kommande 10 åren har för mig. Jag är hemskt tacksam. Framförallt för den befrielse detta decennium inneburit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0