om konsten att leva idag

Ibland tror jag att vi drömmer oss bort gör upp för många planer om våra liv att vi glömmer bort nuet. Vi engagerar oss inte på djupet därför att vi redan är på väg till något annat. Och även om våra planer är tillägnade Gud och även om våra intentioner är de bästa så kan de hindra oss från att vara där Gud vill att vi ska vara just nu.

För först och främst tror jag Gud vill att vi ska befinna oss här och nu. Först det.

Som 20 åring fick jag mängder av profetior över mig. Det var storslagna planer som folk berättade om. Och jag blev uppmuntrad. Mitt liv hade en mening. Men det skar sig rejält inombords också. Därför att jag hade ingen som helst aning om hur jag skulle hamna där på barrikaderna, så som det förutspåddes. Och jag blev stressad och kände mig tvingad att börja prestera resultat som visade på riktningen. Gud hade ju dessa planer för mig, då måste jag väl börja visa att jag duger något till... Och jag fick en identitet som inte var grundad i den jag var här och nu utan den jag ville bli eller vara. Men det fanns ingen grund för mina satsningar. Minsta lilla motgång och jag föll ihop som ett korthus. Därför att jag inte var mogen, därför att jag inte levde i nuet, därför att jag redan levde i något som eventuellt om Gud vill kommer hända sen.

Jag fick nog. Där och då gjorde jag upp med allt det och gjorde till min livsstil att inte göra upp planer. Att inte sätta upp mål för vart jag ska åka, bo eller göra om si och så många år. Istället valde jag att leva i nuet. Det var ett aktivt val att se till att jag varje dag levde i Guds vilja. Därför att om jag är i Guds vilja idag så är chansen större att jag kommer vara det imorgon och om 5 år också. Och om jag lever i nuet med Gud så är jag redo för det jag möter.

Jag har upptäckt att det är en enorm frihet. Att få vara där Gud vill idag. Och inte göra upp storslagna planer som jag ska göra för Gud sen. Utan istället ge Gud möjlighet att göra vad Han vill med mig idag.

Kommentarer
Postat av: Undis

Vishetens liljor har talat. AMEN!

2010-01-13 @ 21:06:21
Postat av: ellen

amen to that!

och tack jesus för långa frukostar!! :)

2010-01-13 @ 22:51:19
URL: http://myspace.com/ellenvingren

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0