inta position!

Den senaste veckan har jag blivit ännu mer medveten om en sida hos mig. Den att jag alltid har en åsikt om allt, att jag alltid har en idé om hur man kan göra det annorlunda. I stort och smått intar jag nästan jämt en position. Jag förstår att det måste vara jobbigt för andra att leva med en sån människa. Som alltid har ett förslag på hur man kan göra det annorlunda.
I helgen träffades alla (nästan alla iallafall) kristna ungdomsförbunds styrelser för att lära känna varandra och tillsammans samtala om framtidens kyrka. Vi hade en inbjuden talare som pratade utifrån ämnet. Det som har hängt kvar i mig sen dess är hans uppmuntran till att inta position. Ta position och gå! Sen blir det inte alltid rätt eller bra på en gång men man kan alltid ändra sig längs med vägen.

Just den morgonen hade jag blivit irriterad på mig själv eftersom jag redan vid frukosten positionerat mig i något ämne. Så det var som att han talade till mig, även om jag tror det är bra att jag är medveten om mina beteenden, så kände jag mig uppmuntrad till att fortsätta vara den jag är.
Det är till och med så att vi kristna borde göra det mer. Både i församlingen och ute i samhället. Därför att när man intar position så tar man ställning och då skapar man rörelse. Sen kan det vara så att den position man just valt är fel men då måste vi vara så pass ödmjuka mot varandra att vi kan ändra oss! Men att aldrig inta position i rädsla för att eventuellt ha fel är bara fegt. Och det bygger ingen framtida rörelse.
Ibland kan det vara viktigt för sig själv att stå fast vid något man tror på trots att alla andra tror något annat. Jag tror, för så är jag uppfostrad, att vi kristna måste våga gå mot strömmen. Våga säga ifrån när invandrarpolitiken inte är rättfärdig. När kyrkan inte använder fairtrade kaffe och så vidare. Det är friskt att våga stå för det man tror på. Och det skapar små rörelser där människor tvingas börja tänka efter vart de står. Och eftersom jag tror att det är ett aktivt val att vara kristen så borde det vara självklart att aktivt tänka och inta position i de flesta ämnen eftersom att allt hela tiden får längre konsekvenser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0