kära Olle P

Hör du inte hur du själv låter? "Varför tänker ni inte på oss äldre som ju faktiskt ännu är i majoritet i våra församlingar?" Är det inte konstigt att du som är av den äldre generationen är i majoritet i en församlingsrörelse som växte så det knakade när du var ung?

Jag tror, men jag kan ha fel, att en av anledningarna till att de äldre fortfarande är i majoritet är att man i över 20 år bråkat om vilken musikstil som ska spelas under gudstjänsterna.

BIG DEAL. Jag skiter i ärlighetens namn i vilken musik som spelas så länge Jesus är med.

"Många av våra vänner utanför församlingen undrar över situationen. De skulle gärna gå till kyrkan och lyssna. Lovsången förstår de sig inte på. Är de inte dessa vi måste inrikta oss på?"

Om det nu var så att det är den äldre generationen som är kyrkans framtid, på det sättet att de kommer  leva kvar i församlingen i 50 år till, så visst. Men så är det väl inte?

Jag tror inte församlingen ska inrikta sig mot någon särskild grupp alls. Jag tror att alla behöver Jesus oavsett om man är 5år eller 95år gillar strängmusik eller techno. Hela församlingen ska vara inriktad på att nå människor. Punkt slut.

Men där tror jag skon klämmer lite. Därför att församlingen är ju bara vanliga kristna. Det är ju evangelister och missionärer som ska prata med okristna och dra dem till kyrkan. Eller?

Jag tycker det är bra av dig Olle P att du har kontakter med folk utanför kyrkan som är intresserade av att komma! Kanske skulle du ordna träffar i kyrkan med den musik ni gillar och samtidigt kanske prata om Jesus för dem som kommer som inte känner till han? Kanske är det så att församlingen ska bestå av alla dessa olika människor som gillar olika saker och som genom det de gillar når människor som gillar samma grej? Och sen kan söndagsgudstjänsten bli en stor och brokig fest där man blandar hej vilt i musikstilarna?

För hur ska vi annars stå ut i himlen i en evighet tillsammans om vi inte lär oss att gilla varandras olikheter under ett par år här på jorden?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0