om att söka källan och vila vid väggen

Det var väldigt inspirerande att läsa om evangelistveckan häromdagen om hur pingströrelsen hämtar flera olika exempel från församlingar i Sverige. Men framförallt var det roligt att läsa att man nu äntligen kommit på vad som är den perfekta mallen för att bli en levande församling som når ut. Nämligen den att tänka själv! Jag tror det krävs ett "Äntligen!" här.

Något så urgammalt och välbeprövat sätt blir återigen upplyft som det mest effektiva sättet. Alla mallar och koncept som fungerar på sina håll i all ära men till slut så har vi inte mer att jobba med än det vi själva har, tillsammans med Gud.

Det här tror jag gäller församling såväl som enskild kristen. Det absolut viktigaste för att hålla dig levande och nå ut är att tillsammans med Gud tänka själv. Använd inte färdiga mallar i ren lathet eller för att ingen gått där innan. Lita på att Gud är med dig.

För 10 år sedan när jag satt i bibelskolebänken lärde jag mig något (som nästan är det enda jag har kvar från det året) "Det är bara döda fiskar som simmar med strömmen". Nu vet jag inte om det är vetenskapligt bevisat men det är en väldigt talande bild!

Det är lätt att dras med i olika rörelser som säger att det är så här man ska göra för att få väckelse. Eller det är så här du ska be för att bli helad. Det är kanske lättare att lyssna och efterapa än att själv läsa sig till. Och man vill ju inte gärna missa något Gud gör.

Men det är lätt att tröttna på sensationskristendomen och vad finns kvar när vågorna ebbat ut? Jag brukar likna Gud med en vägg, en vägg som står fast oavsett tider och väder. Som fungerar som stöd, skydd och påminnelse om det eviga. För oavsett hur livet ser ut för oss och oavsett vad som händer i världen så är Gud alltid likadan Han ändras inte. Och min erfarenhet är att Gud står kvar när allting annat faller. Därför har jag satt i system att framförallt annat hämta styrka och inspiration till mitt Guds liv i den enda skrift som är något att ha och det är Bibeln. Där finns en rikedom som det kan ta år att se. Du kan läsa samma bibelord tusen gånger och det är inte förrän sista gången som du upplever hur texten får ett sammanhang som talar till ditt liv. Men det tar kanske lite längre tid än att ta över en mall från Amerikat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0