följa i andras fotspår

Jag har kommit att inse att det svåraste inte är att gå igenom livets alla svårigheter. Man klarar ofta mer än man tror att man ska klara. Det värsta är att ta itu med alla rädslor som kommer i släptåg. När man råkar ut för en situation är vi väl förberedda för att snabbt hantera situationen och göra det som krävs av oss. Det är först efteråt när man tänker "tänk om" som det blir svårare.

Och jag tror det är samma sak med tron på Gud. Svårigheten är inte att klara av de olika situationer livet för med sig. Det svåra är att tro att Gud är med. Det svåra är att tro att Han står fast, att Hans löften står kvar. Det svåra är att tro att det också gäller för mig i just den situation jag befinner mig i.

Det är här det är så viktigt att läsa om alla dem som gått före. Att läsa om människors brottningskamp och se hur Gud svarade på bön, ledde dem vidare, öppnade nya möjligheter. Det är då man förstår hur Ordet kan vara mat därför att det mättar en törst inombords. Törsten efter tröst och efter hoppet om att man aldrig någonsin är ensam. Hoppet om att allt kommer att bli bra, om inte bättre. Om att Gud finns och att Han leder oss framåt.

Hela vägen går han med mig,
vad kan jag väl önska mer?
Kan jag tvivla på hans godhet
när jag här hans ledning ser?
Himmelsk frid, gudomlig trygghet
uti honom har min själ.
Ty jag vet, vad än mig möter,
gör dock Jesus allting väl,
Ty jag vet, vad än mig möter,
gör dock Jesus allting väl


Hela vägen går han med mig,
hjälper mig och är mitt stöd,
ger mig kraft i varje prövning,
mättar mig med livets bröd.
Och om hjärtat skulle törsta,
vägen kännas tung och lång.
Glädjekällor då ur klippan
springer fram som förr en gång,
Glädjekällor då ur klippan
springer fram som förr en gång.


Hela vägen går han med mig.
Vilken kärlek hög och rik!
Och till sist en evig vila
ger han mig i himmelrik.
När jag där får fri, förklarad,
inför honom falla ned,
Skall med glädje jag det minnas:
Hela vägen gick han med.
Skall med glädje jag det minnas:
Hela vägen gick han med.
(Fanny Crosby, sv text Erik Nyström)

Kommentarer
Postat av: ellen

jag önskar mig lite kortare inlägg.hihi.puss. du är kloker.

2010-10-05 @ 14:06:55
URL: http://distantdiying.blogspot.com/
Postat av: yosofine

Men det här var väl en kort en väl?

2010-10-05 @ 14:15:30
Postat av: lisa

.tack! och också viktigt att berätta för varandra att Guds löften står kvar. Vi måste bli mycket bättre på och finna nåden mer i att leva med våra "vittnesbörd" tillsammans, Guds ingripande i våra liv och vår tro är inte något vi själva äger, det är till för församlingens uppbyggelse och stadfasthet.

Vår tro är inget vi bär ensam varken nu som då.

Bra lyssna på de som gått före, bra lyssna också på de runtikring. kramen ser framemot kaffe.

2010-10-06 @ 10:45:55
URL: http://litenlisa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0