helhetsbilder

Idag har jag gjort kaffe till mig själv för första gången på över ett halvår. Jag har saknat kaffet men det har också varit skönt att vila med det. Det var inte så mycket av ett val heller jag var tvungen om jag skulle orka ta mig igenom dagarna utan ångest och hjärtklappning. Så det säger en hel del om hur jag mår nu. Gud vare tack!!
Sakta men säkert öppnar jag dörrar på glänt som varit stängda, som jag glömt bort eller som jag inte ens visste fanns. Det är spännande!
Idag köpte jag mig åter en presso. Jag behöver ingen stor kaffebryggare så den ställde jag undan redan i somras. Kaffet malde jag själv i butiken, här snålar jag inte på krutet, det blev etiopiskt Sidamo kaffe. Smakar inte som i etiopien men väl så gott! Vattnet kokar jag i min alldeles nya vattenkokare!
Min allra första och finaste vattenkokare. I förgrunden dyrbrödet, smakar fortfarande finemang!
Det är intressant med bloggar med fina bilder. För det ger ofta en bild av att det är så där fint jämt. Att det aldrig är damm i hörnen och diskberg i köket. Jag pratade om det tillsammans med några vänner för ett tag sedan. I somras tog jag en bild på mitt köksbord när resten av lägenheten var ett kaos. Och ändå kändes det som att så här fint som köksbordet är så har jag det i hela lägenheten.
Och visst är det intressant att se hur det ser ut i andra vinklar runt mitt bröd och min vattenkokare. Inte alls sådär rent och avskalat. Disken täcker just nu hela köksbänken och mina örter får jag ingen som helst pli på.
Köksbordet var riktigt rörigt imorse. Saker att packa upp från helgen och andra saker att packa ned och göra mig av med. Allt i en enda röra. Så ser inte bordet ut nu. Nu är det städat och fint!!
Men visst är det intressant hur något kan bli fint när man vinklar det lite annorlunda? Mina skräppåsar ser fina och nästan intressanta ut där de står. Dessa är nu tömda och slängda. Jag har haft en riktigt produktiv dag idag!
Jag har inte alltid haft helhetsbilden framme. Det har tagit tid för mig att förstå de senaste åren och hur jag har hanterat olika saker. Jag har ibland bara sett en liten del av mitt liv och därför tyckt att allt varit bra. Jag har inte sett skiten i hörnen. Men i våras bestämde jag mig för att sluta fly och har försökt sen dess ta itu med det som kommer i den takt när det kommer. Det är säkert mycket kvar på den här upptäcktsfärden i mitt innersta hem. Jag är tacksam över att Gud funnits med hela tiden, jag har verkligen kunnat vila i Honom.
Idag har jag gått igenom mitt kök och sorterat bort saker som följt med för att jag inte orkat ta beslut om jag vill ha dem eller inte. Vissa saker har jag inte kunnat göra mig av med trots att jag inte gillar dem. Och som vanligt när jag städar och röjer i mitt hem så blir mitt innersta en del av röjningen och skräp och tråkigt inredning som följt med för länge slängs ut. I slutändan är både mitt inre och min lägenhet lite mindre stökig och det finns till och med lite plats för nya saker.

Kommentarer
Postat av: Jenny L

Åh... andra vinklar!!! så fint:-) Gör att helheten blir verkligare, sannare och mycket vackrare, på riktigt! Kram

2010-11-08 @ 20:13:59
Postat av: vackert

2010-11-08 @ 20:56:42
Postat av: frida

sant och vackert :)

2010-11-08 @ 20:57:37
Postat av: lisa

amen! sanningen skall göra oss fria!kramen

2010-11-08 @ 21:21:27
URL: http://litenlisa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0