mina muffins

Här är mina julfavoriter. Jag gillar inte att baka lussekatter för de blir snabbt så torra. En god sockerkaka tycker jag håller längre. Har man dessutom min cocosfrosting på så blir den lite saftigare!

Saffranskaka (el muffins)
Använd ekologiska ingredienser så smakar kakan gott i själen.

Recept:
50g margarin
1 1/4 dl mjölk
2 ägg
2dl socker
3dl vetemjöl
1 1/4 tsk bakpulver
Smaksättning: 1g saffran (två påsar)

Sätt på ugnen på 175 grader. Smörj o bröda formen (eller placera ut muffinsformar på plåt) Smält fettet här i saffran och tillsätt mjölken den kan gärna bli varm. Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt sedan den varma mjölkblandningen. Rör sist ned mjölet blandat med bakpulver. Häll smeten i formen. Grädda kakan i nedre delen av ugnen 35-40min
 eller ca 10-15 om du gör muffins. Låt kakan svalna av innan du tillför frosting.

Cocosfrosting:
1 del margarin
1 del philadelfiaost
6 delar florsocker
1-2 delar cocos

Blanda blandningen väl. I regel så får man hälla i extra mycket florsocker om man vill att den ska vara fast och fin. Låt frostingen stå en stund så hinner cocosen suga åt sig och bli mjuk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0