är det inte konstigt ändå?

Jag tog mig inte till någon kyrka idag, det blir lätt så när man inte kommit in i någon gemenskap någonstans. Att gudstjänsterna blir ytliga och därför rätt jobbiga att genomlida. Det blir därför sällan jag kommer iväg på gudstjänst när jag har en söndag ledig. Såg en stund på svts gudstjänst istället. Mest gamlingar i kyrksalen. Bänkrad upp och bänkrad ned full av människor som för länge sedan passerat 60 års gränsen. Jag blev ledsen men kunde inte riktigt skylla ifrån mig. Jag var ju inte heller där.

Men det krävs fler än jag för att sänka medelåldern i kyrkan. Jag är inte tillräcklig för att fylla det tomrum många församlingar visar. Vi behöver vara fler.

Men varför ska vi gå dit? För att hjälpa till att sänka medelåldern? Hur många andra ställen går man till av den anledningen? På jobbet resonerar vi så att människorna visar med sin närvaro om man lyckats eller inte. Det senaste året har cafét varit fullt av ungdomar. Vi antar att vi gjort något rätt. Vi är tacksamma, tar inget för givet. Något jag inser att vi måste jobba på är att förstå ungdomarnas kultur och göra vår verksamhet intressant och relevant även för dem. Det är helt ok att man tänker så om ett Café kan jag tycka. Men kan man tänka så om en församling? Kan man anpassa verksamhet, uttryck för att passa en yngre generation?

Hur jag än vrider och vänder på den här frågan så kommer jag ändå alltid tillbaks till samma fråga. Vad är kyrkan till för? För vem? För vad?

Jag vill tro att kyrkan är mer än en aktivitet, mer än en sångskatt, mer än tradition och god kultur eller vettig fritidsverksamhet.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Ibland fantiserar jag om att bränna ner våran kyrka, bara för att se vad som händer. Ingen kyrka att gå till, inga ljusstakar och gardiner att gnälla om, inga toaletter att städa, inga aktiviteter att dyka upp till. Inga rutiner att frånvarande gå igenom.



Bara ett folk som behöver någonstans att samlas, behöver hjälpa varandra och som tvingas ut bland dom som man nu suckar över "inte kommer till kyrkan".



2009-04-20 @ 10:53:52
URL: http://wappadou.blogspot.com/
Postat av: yosofine

Ja.. undrar vad som skulle hända församlingar som blev utan lokal. Det kanske skulle vara bra?! Men man önskar ju att det skulle gå ändå, av hjärtats lust.

2009-04-20 @ 11:59:51
URL: http://yosofine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0