en vit jul?

Igår tog jag mig igenom ett helt debattprogram på tv. Det händer inte ofta för jag har fått nog av debatter på alla sätt och vis. Men det kändes viktigt att höra vad som sades. Ämnet var "vit jul"-kampanjen som nykterhetsrörelserna kör nu.

Såna här debattprogram ger ju inte så mycket men det var intressant att höra olika företrädares argument. Och det är så otroligt tragiskt hur vuxna människor kan sitta och försvara sin rätt att dricka sprit på jul på grund av att det är tradition. Framförallt när man sätter det i relation till undersökningen som visar att 1 av 4 barn i Sverige mår dåligt under jul på grund av sina föräldrars alkoholkonsumtion. Vilket man gjorde i debattprogrammet.

Det finns ingen helg på året som är så förknippad med familjen som julen. Och det känns fruktansvärt att veta att när jag går på min efterlängtade julledighet så går flera tusen barn ut i den värsta tiden på året. Jag som alltid haft alkoholbefriade jular har en helt annan upplevelse av julen och vad den innebär.

Så även om beslutet om att ha en vit jul inte är något unikt i mitt liv, inget konstigt eller ens en uppoffring. Så har jag valt att skriva under här för att visa att jag tycker det borde vara en självklarhet. Det borde vara självklart med julfrid för stora och för små.

Och är det så att det är så svårt att få till julefrid utan spriten, så kanske man borde fråga sig vad det beror på?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0