samlar på erfarenheter och fina minnen

Jag har börjat tänka i lite nya banor när det gäller mitt liv. Jag har länge levt efter samma motto men nu har jag nog tagit det ett steg längre. Ett nytt sätt att se på livet som iallafall för mig innebär mer spontanitet och större utmaningar.

Jag har börjat samla på erfarenheter och roliga minnen som jag kan se tillbaka till när jag blir äldre. När jag ser tillbaks på vissa år vill jag inte se det som en väntetid eller lång startsträcka. Jag vill kunna se att jag tagit tillvara på mina möjligheter och gjort roliga saker även i perioder som inte är särskilt intressanta.

Det finns en risk som alla människor men kanske främst västerländska människor lätt hamnar i om de inte aktivt väljer bort det. Det är den såkallade "radhusvolvovillastresstilldagis"-fällan. Jag tänkte jag skulle utveckla vad det är jag menar med det. Nedlagd sen generationer är det bestämt hur vi ska leva våra liv. Vi ska gå i skolan, bli kära, förlova oss, gifta oss 1.5 år senare och sedan skaffa hus, barn, bil, platt-tv. Sen när vi gjort detta och börjar närma oss den sköna 30- eller 40års krisen så börjar vi fundera. "Är det det här livet handlar om, egentligen?". Men då är det nästan försent att börja tänka om och försöka förändra den livsstil man så länge kört på i. Vi är programmerade av vårt samhälles kultur att vi ska börja konsumera och renovera när vi fått fasta antsällningar och kan ta lån. Det är då den värsta karusellen börjar. Det är då tävlandet om vem som har mest lyckade barn, vem som har nyast stereo och tv eller vem som senast tvättat bilen börjar. Vi kan inte rå för det, på något sätt så är det ju det här vi förväntas göra.

Men finns det verkligen inte något annat alternativ för livet? Måste det se ut så? Måste alla åka till Thailand på semester? Måste vi verkligen det?

Nej såklart inte!! Men det är så himla lätt att hamna där om man inte medvetet tänker att man inte vill det. Och för att undvika att komma dit finns det några grejer jag ser som viktiga att ha i sitt liv. Observera att det är mina tankar och att jag inte på något vis har alla svar på livets mysterier och utmaningar.
1. Ett intresse utöver partner, barn, utseende och jobb. Något som gör livet lite mer intressant. Något som engagerar och som får dig att träffa andra människor. Tänka i nya tankebanor och få större perspektiv.
2. Om man vill leva i ett förhållande så är det viktigt att man vill samma sak i livet. Att man har ungefär samma mål i livet.
3. Att man inser att livet är fullt av möjligheter. Att allt inte måste vara förutbestämt utan att det kan hända roliga saker längs vägen. Viktigt att man vågar satsa på det då istället för att sätta sig ned och sakna det som varit.
4. Insikt om att inget kan bli taget för givet. Du är en del av en hel värld, varken jorden du går på eller människorna runt omkring dig kan bli tagna för givna.
5. Insikt om att vi alla en gång ska dö. Ingen vet när men alla ska veta att de någon gång kommer att dö.

Jag tror att om man prickar in några av dessa punkter så har man en bra grund till att välja en annan livsstil. En livsstil där man inte behöver bry sig om att man kör med den fulaste och smutsigaste bilen i hela kvarteret. En livsstil där man inte måste stressa med att hinna allt det där man borde hinna med. En livsstil där man tar ansvar för sin nästa och handlar medvetet och slutar slänga saker bara för att det finns en nyare modell i handeln.

Eller så är det så att jag bara har dessa åsikter därför att jag inte är gift och har barn än. Att det inte kommer vara lika lätt sen. . . Men kanske, kanske är det just därför jag måste börja tänka annorlunda redan nu?

Kommentarer
Postat av: lisa

hej



många sanningar..verkligen



sen landar ju allt i hjärtats inställning till bil, radhus, barn, partner grejen i slutändan..



när var det du skulle predika?

o jag tänker mig att jag gärna håller morgonandakten..hörs vidare om det.

kram

2009-03-01 @ 12:02:53
URL: http://litenlisa.blogspot.com
Postat av: Christian

festligt. måsvägen och allt!

2009-03-01 @ 20:35:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0