emot gudstjänst? nej bara frågande

Jag är fullt medveten om att det ofta låter som om jag helt och hållet dissar gudstjänstkulturen och dagens församling. På ett sätt så kanske det är så, men också så är det nog mest att den här bloggen fått vara mitt andrum där jag får skriva ned mina tankar och funderingar som har med kyrkan att göra. Och ja tyvärr låter de kanske alltför ofta väldigt negativa. Men det är ju bara för att jag längtar efter mer. Jag vill ha mer så jag tror jag spricker. Och jag tror att Guds himmelrike är lite mer färgsprakande än det jag tycker församling/kyrkan ger sken av idag. Och det sörjer jag, men jag försöker också aktivt jobba med att föra in mer färg och mångfald i det vi kallar dagens församling.

Men jag lovar härmed att från och med nu försöka skriva positiva saker och lyfta fram inspirerande saker. Och inte bara vara en sån där tråkig tjurig "påtvären" människa.


Här kommer en liten reflektion efter gårddagens lilla text.
Man behöver inte helt styras av sina egoistiska intressen i gudstjänsten. Men samtidigt så är det något inom mig som undrar om det här är enda sättet? Är det bara så här vi kan vara goda kristna? Är gudstjänsten och dess utformning som den ser ut idag enda alternativet?

Kommentarer
Postat av: Amanda

Tkr du skriver jättebra, och jag håller verkligen med. För mig blir en stor del av kristendomen så tråkig och färglös att jag bara tröttnar helt och i princip kallar mig ateist. Men det är jag ju inte, för jag tror också på något mer, fast gladare och färgstarkare.

2009-07-16 @ 21:23:31
URL: http://me
Postat av: yosofine

Tack Amanda! Tråkigt att det ska behöva gå så långt att man överväger att kalla sig ateist. Jag föreslår att du börjar hänga med Gud på egen hand, lär känna Gud och spegla dig i glansen så hela ditt liv blir genomlyst. Blir vi bara fler som låter Guds hela färgskala synas så tror jag vi kommer göra väsen av oss i hela Kristi kropp!

2009-07-22 @ 14:00:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0