arbete pågår

Jag har ofta behov av att skärma av mig. Stänga av allt brus från olika håll. Framförallt när det kommer till "kristen" populärkultur. Jag kan bli upprörd över någon attityd eller instängdhet. Men ofta är det bara att det stör en redan existerande inspirationskälla. Det är som att viss "kristen" kultur nedvärderar det jag inspireras av så mycket att jag blir låst i min egen kreativitet. Och ibland är det bara det att jag inte attraheras av det. Jag har ingen speciellt uttalad strategi för hur jag tänker. Ibland måste jag helt enkelt sålla var min tros inspiration och ursprung ska komma ifrån.

Jag får massa inspiration i min vardag med Gud. Gud jobbar ofta i temaperioder med mig. Det är väldigt tydligt när jag är i en sådan period. Som att jag den senaste tiden tänkt väldigt mycket på Guds nåd och vad det får för effekt i mitt liv. Eller som hur den personliga berättelsen på något sätt är nyckeln till frihet och framgång. Hur de personliga erfarenheterna, ofta de svåraste, blir till en värdefull skatt att använda i sitt fortsatta liv. Tåredalen har gjort en rik på källor (Ps 84:5-8). Och nu den senaste veckan bara har jag blivit påmind om hur viktigt det är att veta och leva efter att varje människa har möjligheter att själv förändra sin situation. Det blev väldigt aktuellt då jag var på "Fryshusetandan" på Universitetet idag. Var på föreläsning som Lugna Gatan hade och det var så otroligt givande och rörande. Det talade väldigt starkt till mig, inte bara deras berättelse utan Gud talade väldigt tydligt till mig. Det händer inte särskilt ofta men idag var det väldigt tydligt. Att varje människa är värd att höra att det finns något unikt och gott i dem. Att de är älskade precis som de är, att det finns hopp för även den mest tragiska personen.  Lugna Gatan borde komma till kyrkan och föreläsa om efterföljelse och lärjungaskap. Så sjukt inspirerande och så konkret.

Så det är inte så att jag dissar vissa sammankomster eller inspirationsdagar. Det är bara det att jag inte orkar med mer inspiration än jag redan har just nu. Jag har läst så mycket böcker om kristen tro att jag är fullproppad. Jag måste leva ut lite för att bli hungrig igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0