något förvirrad

Ja de senaste timmarna har den här dagen hunnit vara både fredag och söndag innan jag kom på mig själv med att det är lördag. Tror det var bra att jag valde grottan idag. Jag är för stressad. Behöver tid för mig själv vid hobbybordet. Det är klänning och halsband som ordnas med till nästa veckas släktbröllop, men ärligt talat rätt mkt terapi och kvalitéts tid med mig själv.

Hur som, såg debatten med Clara Lidström på svtplay och måste säga att det är svårt att prata om sex. Både i tv och överhuvudtaget. Fast jag tycker egentligen inte att det är så svårt, kanske beroende på i vilket sammanhang och hur man pratar om det. Värst tycker jag det är att prata med riktigt "frigjorda" människor om sex för helt plötsligt är det som att de äger frågan och att alla andra är efterblivna. Och jag vill ju inte vara efterbliven. Så jag har två val, antingen drar jag ännu värre historier och drar på om ditten och datten eller så sitter jag tyst och accepterar att jag är efterbliven inte lika cool, häftig och frigjord som de övriga. För det är ofta där det hamnar, två diken. Du är antingen frigjord och kan prata om sex och olika partners och ställningar och leksaker hur mycket som helst för det är ju inga som helst bekymmer. Eller så är du en bakåtsträvande moralkärring, alternativt en person låst och bunden av en massa moralkärringar i din omgivning. Hur som helst så är det dig det är fel på. Hur har det blivit så?

En viktig fråga som jag tycker glöms bort är frågan vad fri vilja egentligen är. Får alla lika mycket hjälp till att ha en fri vilja? Vad betyder det? Enligt RFSU verkar fri vilja betyda att du är fri till din egen sexualitet. Men på vilket sätt? För hur realistiskt är det att 12/13 åringar har denna fria vilja när de pressas på skolrasterna till att hävda sin egna utveckling och mognad som människa? Vilket ansvar tar vi äldre till att ge utrymme för de som vill vara långsamma i sin utveckling? Vilken miljö skapar vi genom media och underhållning som hjälper unga att faktiskt våga vänta ett tag till?

Preventivmedel är bra men det löser ju egentligen inget problem. Avhållsamhet är ju på alla punkter mycket mer effektivt. Det blir varken barn eller sjukdomar av att avhålla sig från sex. Men är det realistiskt? Nej kanske inte. Men problemet är ju vilken roll sexet spelar i samhället och familjelivet. Hade det inte varit så accepterat och vedertaget att alla har rätt att ha sex när de vill med vem de vill hur som helst så skulle spridningen inte vara så lavinartad. Vore det så att en gift man/kvinna endast hade sex med sin fru/man vore det lättare att begränsa spridning av sexuella sjukdomar. Men att ens säga detta är tabu i Sverige. På en gång blir människor skam och skuldbelagda och det är ju det som är såå hemskt. Inte att folk bli sjuka och dör på kuppen. Nej nej nej hur kan du tro det? Alla kristna som pratar avhållsamhet gör det bara för att de själva är sugna på att få lite roligt... ja eller? Vet inte vem det är som är instängd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0