var försiktig med vad du önskar dig

...om du inte är redo för konsekvenserna.

Har du tänkt på vad det faktiskt betyder att säga "Ske Din vilja" till Gud? Det är ju sjukt allvarligt och vågat att säga så. För vi kan ju inte helt och hållet veta vad Guds vilja är. Än värre, vi kanske egentligen inte vill det Gud vill. Iallafall inte just då.

Men hur det nu än är så kan vi inte veta vad som är bäst alltid. Vi måste våga släppa kontrollen. Ske Din vilja.

Det är många som ber om väckelse och det är många som har specifika tankar kring vad de menar med väckelse. Men det är inte alltid vi har samma dröm. Jag drömmer också om att människor ska komma till tro på Gud. Men jag längtar inte efter att folk ska börja gå i kyrkan. Min dröm är inte fullsatta arenor där folk står och sjunger och lyssnar på nån häftig predikant. Eller fullsatta möteslokaler alla dagar i veckan. Det kan få finnas såna tillfällen såklart. Men min dröm är ett folk som i sin vardag varje dag lever ut sin tro. Inte genom att sjunga kristna sånger hela tiden och slå Bibeln i huvudet på folk. Utan att genom varje liten handling i livet spegla sin Herre och frälsare. Genom vilka produkter man handlar på stormarknaden. Genom vad man prioriterar att lägga sin tid på. Genom alla relationer man har. Genom sitt engagemang för dem som är mindre lyckligt lottad än en själv. Nu har vi alla olika livsstil och olika intressen så det kommer ju se olika ut. Jag tror att det är poängen. Det ser olika ut, det finns ingen färdig mall. Det är också det som är så jobbigt. För det som är Guds vilja i mitt liv behöver inte vara det i ditt. Det kräver därför att du har egen kontakt med Gud. Du måste själv hämta inspiration till ditt liv i Gud. Det går inte att följa en viss ordning och sen säga att det duger.

För en massa år sedan när jag bodde i Sthlm och hade kris över vad jag ville bli i mitt liv tog jag ett beslut. Jag hade en dröm och kunde se vart jag ville vara om 15 år. Men jag visste inte hur jag skulle ta mig dit eller vad jag skulle göra just nu. Just där och då tog jag ett beslut som jag sedan dess levt efter. Jag bestämde mig för att försöka göra det jag tror var rätt idag. Om jag idag är där jag ska vara och fortsätter att varje dag vara ärlig mot mig själv och Gud så kommer jag att vara på rätt plats även om 15 år. Det är min enda chans. Och eftersom jag vill leva där Gud vill att jag ska vara idag så tror jag att det ger mig möjlighet att vara på rätt plats även imorgon. Faran ligger i när man börjar bortse från den här dagen och istället hela tiden skjuta upp det till sen. När jag är klar med studierna, när barnen blivit äldre, när köket är färdigrenoverat, efter semestern, när jag gift mig. 

Livet är här och nu. Det är nu vi ska leva. Nu vi ska ta tillvara på den tid vi fått och orka möta allt som livet kan erbjuda. Och om vi dessutom ber "Ske Din vilja" så ska vi lita på att det aldrig blir som vi har tänkt det. Just därför kan vi inte planera vårt liv efter eget huvud utan måste lämna det öppet. Det kan ju vara så att det är meningen att vi ska bli ordentligt utmanade att göra något vi aldrig i vår galnaste fantasi själva kunde komma på tanken på att göra.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Alltså jag vill inte strössla för mycket med medhållningarna och hurraropen, det kan verka smörigt och inställsamt men: Ja! Hurra! Hurra! P R E X I S !



Åh vad jag är glad, än en gång, att jag hittade till din blogg!

2009-03-10 @ 23:49:20
URL: http://wappadou.blogspot.com/
Postat av: Sofia

mm eller hur!

hehe tack, jag ville ha nåt svensk namn utan å, ä eller ö och som kunde förknippas med bilar och motorsport typ ;)

hoppas du får en fortsatt bra onsdag!

2009-03-11 @ 15:21:00
URL: http://gaspedal.blogg.se/
Postat av: yosofine

Jenny:du är min favoritläsare. Du är flitig på att kommentera och är alltid så uppmuntrande :-)! Tack! Jag är glad att jag hittade din blogg! Jag blir väldigt inspirerad av dina bilder.

Sofia: Tack! Min onsdag var perfekt!

2009-03-12 @ 01:10:08
URL: http://yosofine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0