i am a handy woman

Pappa ringde ikväll. Han har köpt en ny dator och ville höra från mig (eftersom jag är familjens expert på internet och datorkultur) vad han ska göra med mobilbredband och gmail. Så jag tog lugnt och sansat på mig kundtjänstrocken och talade om i pedagogisk ton vad olika mailkonton innebär  och vad wlan och extra virusprogram innebär. Jag impade på min käraste, jag har ju ändå tre bröder men det är mig pappa ringer till. Girlpower. Sen att mina kunskaper beror på en viss internetnördighet från ung ålder är en annan sak.

 

Pappa har lärt mig massor av nyttiga saker som hur man målar, lagar rost på bilen, fixar ett trasigt avgasrör och reparera cykeln. Han har även satsat hårt på att ge mig alla verktyg och maskiner man behöver för att vara en självständig människa i hemmet. Därför vet jag vilken plugg man ska använda till vilken typ av vägg och jag har både betongborr och skruvdragare.

Jag har alltid uppmuntrats till att lära mig saker och gå framåt. Helt obrydd om könsroller har jag fått lära mig allt från husrenovering till församlingsarbete. Jag känner mig lyckligt lottad som har såna föräldrar. Och en sådan uppväxt. De har visat att det aldrig är omöjligt och aldrig försent att fortsätta ta sig an utmaningar och förändras. Det är stort.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0