sterilitet och bananer

Jag såg dokumentären "Bananas" härom kvällen. Det är så lätt att vara ovetande om vad som händer i produktionsleden. Och samtidigt så lätt att ta reda på mer. Sverige äter mest bananer i världen påstås det 17,6kg bananer per person och år sätter vi i oss. Det är helt sjukt att tänka på hur mycket bananer det är. Speciellt med tanke på att den frukten inte kan odlas nära oss utan fraktas från andra sidan jorden. Ännu sjukare är det när man får veta vad människorna som jobbat/jobbar på bananplantagen fått offra för att vi ska kunna äta denna utsökta frukt.

Så länge vi inte vet under vilka förhållanden våra vardagliga livsmedel produceras i så kan vi fortsätta konsumera och ha den livsstil vi har. Och det är kanske skönare att leva så. Stoppa huvudet i sanden och tänka att det är ju iallafall bra att de har jobb där nere. Om de inte skulle odla bananer till mig skulle de ju inte ha något jobb. Men det är ju inte där problemet sitter. Problemet är att vi inte är beredda att betala den faktiska kostnaden. Utan vi genom vår okunskap låter människors rättigheter i länder längre bort från vår gräns (och vårt medvetande) få lida för att vi ska kunna köpa exotisk frukt på extra pris.

Det känns inte ok. Och så länge jag kan göra något åt det tänker jag göra det. Därför väljer jag att äta mindre exotisk frukt och vara noga med att så ofta som möjligt köpa rättvisemärkt frukt. Därför att det iallafall är en liten garanti för att frukten jag äter producerats på ett sätt som gynnar lokalbefolkningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0