när strömavbrottet kom till vårt hus

När strömavbrottet kom till vårt hus var jag ledig. Just hemkommen från en dags arbete. Klockan var sex och det var lagom innan middag och kvällsmys.
Jag fick gå och tända ljus överallt, i mitt rum, i vardagsrummet och på toaletten. Halva huset hade ström men inte kyl och frys eller toaletter samt tv och vardagsrum.

Så när strömavbrottet kom var det som en markering. En kväll utan tv, en kväll med god soppa knäckebröd och sedan gemenskap vid spelbordet. Och det var alldeless underbart!

Även om det är dumt att låta kyl och frys stå utan el i 3 timmar så önskar jag nästan att det vore strömavbrott oftare. Så att man får fler anledningar att tända ljus och hålla till i husets varma och ljusa rum, tillsammans.

Ungefär så som jag drömmer om att det var förr i tiden då alla höll till i samma del av huset eftersom det var det enda uppvärmda. Där mamma kokar något vid spisen, pappa läser bibeln högt och barnen lägger pussel på golvet. Det låter himmelskt i mina öron.

Kommentarer
Postat av: Elisabet

...eller pappa lagar mat och mamma läser Bibeln högt!

2010-01-06 @ 16:04:51
Postat av: yosofine

Ja, om man ska se till nu... men förr i tidn då var man inte lika politiskt korrekt!

2010-01-06 @ 22:56:55
URL: http://yosofine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0