så oförskämt

jag hade tänkt bjuda på recept på mitt favorit julgodis innan jul så att du fick en chans att smaka på det innan julafton. Men det kom ett jullov emellan och jag måste säga att jag var värd det.

Jag tänker dock inte älta i förra årets misslyckanden utan tar itu med verkligheten direkt.

Rockyroad
Det absolut bästa godiset. Jag gjorde två satser och det var slut på juldagen.


Du behöver:
400gram mörk choklad, funkar jättebra med blockchoklad
ca 200 gram mashmallows
100-150 gram salta jordnötter
1 påse dumle

Dela jordnötter, dumle och mashmallows(om du köpt stora) i mindre bitar och häll i en bunke. Smält chokladen. Lägg bakplatspapper på en plåt. Häll den smälta chokladen i bunken med godisblandningen och rör snabbt ihop. Häll sedan snabbt ut smeten på plåten och lägg på ett bakplåtspapper på ovansidan. Sen kan du trycka ut smeten till lagom tjocklek. Låt kallna, gärna i frys. Dela sedan i lagom bitar och förvara kallt.

Polkagrischokladen

Du behöver:
200 gram mörk choklad
200 gram vit choklad
1 påse polkagrisar

Smält mörk choklad i vattenbad och bred sedan ut ett jättetunt lager på bakplåtsklädd plåt. Låt kallna.
Hacka polkagrisar till små smulor, jag brukar använda en kökshandduk och en hammare.
Smält vit choklad och bred ut på den mörka chokladen (som är kall, det är mkt viktigt). När den vita cholkladen täcker den mörka chokladen häller du snabbt ut polkagris krosset på smeten. Låt kallna.

Bryt sedan lagom stora bitar och förvara kallt.

Lakritschokladen

Du behöver:
200 gram vit choklad
200 gram mörk choklad
1 påse turkisk peppar

Smält den vita chokladen och bred ett tunt lager på en bakplåtspappersklädd plåt. Låt kallna.
Krossa turkisk peppar till smulor. Dela gärna så att det hårda godiset är i dominans annars blir det mest salt på chokladen och det blir inte lika gott!
Smält mörk choklad och bred ut på den kalla vita chokladen strö sedan ut turkisk peppar krosset och låt svalna.

Bryt sedan och förvara kallt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0