det skrivs inga såna texter längre

Men tur är har jag en alldeless egen psalmbok som jag kan bläddra i. Läsa, sjunga, spela och banka till. För många av texterna är precis så nära hur det känns när livet är som mörkast. Den här veckan får gå i sångskattens tema.

"Hela vägen går han med mig, vad kan jag väl önska mer? Kan jag tvivla på hans godhet, när jag här hans ledning ser? Himmelsk frid, gudomlig trygghet uti honom har min själ, ty jag vet, vad än mig möter, gör dock Jesus allting väl, ty jag vet, vad än mig möter, gör dock Jesus allting väl.

Hela vägen går han med mig, hjälper mig och är mitt stöd, ger mig kraft i varje prövning, mättar mig med livets bröd. Och om hjärtat skulle törsta vägen kännas tung och lång, glädjekällor då ur klippan springer fram som förr en gång, glädjekällor då ur klippan springer fram som förr en gång.

Hela vägen går han med mig. Vilken kärlek hög och rik! Och till sist en evig vila ger han mig i himmelrik. När jag där får fri, förklarad, inför honom falla ned, skall med glädje jag det minnas, hela vägen gick han med,skall med glädje jag det minnas, hela vägen gick han med."
(text. Frances J Crosby-van Alstyne 1875, E Nyström 1878)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0