välsignelse och konflikt

Jag har börjat läsa dagliga andakter i en bok som heter "Fånga dagen med Dietrich Bonhoeffer". Dietrich Bonhoeffer var en präst/teolog som under 2a världskriget avrättades för hans motstånd mot nazismen. Inspirerande bara det.

Här är dagens text:
"Välsignelse och konflikt.
"Vilka av oss har verkligen accepterat att Guds godhet leder oss in i konflikt?"

Man skulle kunna tro att Guds välsignelser alltid leder oss in på fridens och lyckans väg. Men så är inte alltid fallet. Guds välsignelser kan också vara förberedelse för strid, styrka för den striden, krafthämtning inför en svår resa, förmåga att svara mot en utmaning, kraft att möta fienden och nåd att motstå frestelsen. Vi kanske skulle önska oss en slät väg, men även genom oländiga trakter går Gud framför oss.

Bön: Herre, jag väntade mig frid men istället rasar striden. Hjälp mig att inte förvänta mig att allt ska vara på ett visst sätt - så att jag kan möta verkligheten utan bitterhet eller fruktan, fylld av tillförsikt om att du ska hjälpa mig igenom."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0