jag åker gärna till järna

Jag är uppvuxen i en liten håla utanför en större stad som ligger utanför en ännu större stad. Här har jag gått i skola, spelat fotboll, åkt konståkning, varit scout och inspirerats av bohemer tills det inte fanns något alternativt sätt att tänka sig mitt framtida liv. Järna är full av konstiga och sköna människor. Vi hade "Lången" (tror han kallades så?) han var en läskig typ som strök runt i skogspartierna vid vårt bostadsområde. Det ryktades om att han gick omkring med en fackla och skrämdes. Sen har vi "hon som har jättelångt hår och åker häst och vagn till byn" det är sant, det gör hon fortfarande. Hon bor någonstans utanför och åker in till byn för att handla tror jag, och hon tar häst och vagn!Det som kanske präglade bygden mest var alla "antisar" alltså antroposoferna som bor i detta samhälle. Det finns såklart en hel del folk som bara vara valt en annorlunda livsstil och hittat likasinnade här. Men bygden är också känd för sin stora population av antroposofer, det är faktiskt något av en vallfärdsort. De har egna skolor, sjukhus, gruppboenden, bostadsområden och såklart "yllegloben" alltså deras kulturhus. Något de blivit lite mer kända för på sista tiden är "Saltå kvarn". När jag var yngre var den kvarnen mest känd för att vara orange och ligga precis vid motorvägen. Och såklart träbron som antroposoferna lät bygga över motorvägen. Nu vallfärdar hipsters till denna plats för att äta surdegsbröd och rårisröror. Och jag förstår dem, otroligt gott och snyggt förpackat!
Här kan man både äta gott och köpa med sig bröd och basvaror hem!
Såklart ekologiskt kaffe och kanelbullar som doftade kanel så hårt att jag nästan fick överdos. Så gott!!
Vacker omgivning omsorgsfullt inrett med lyktor och trälådor. På tal om trälådor så har jag fått två jättefina trälådor som jag ska tvätta och sedan hänga på väggen. Jag visar en bild när jag fått hit dem och gjort iordning dem som jag vill ha dem!
Lite tunnare i plånboken. Men dyrbrödet kom med mig ända hem så jag kommer äta gott bröd och risotto tills jag storknar.
Trendigt och dyrt kan ingen ta ifrån dem. Men lite "yllefasoner" har de nog ändå kvar...
Varning för hästen, hönan och grisen som kan gå på vägen... och lägg märke till träbron till parkeringen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0