a fool in love

Jag älskar japansk kultur. Och allt började med att jag köpte en ny tidning som såg intressant ut, den innehöll bilder på skönt folk i japan. Det är väl snart 10 år sedan tror jag som jag hittade tidningen och sen dess har den japanska kulturen blivit lite mer känd och lätttillgänglig här. Mitt intresse började med dessa bilder från mestadels tokyo folk. Det var en lite mer vågad stil som en blandning mellan saga och verklighet. Dessa foton blev ett begrepp känt under namnet "Fruits" vilket också tidningen hette och sen dess har det getts ut böcker och fotolådor med bilder på dessa sköningar som vandrar på Tokyos gator. Jag köpte en fotolåda innan min flytt till Umeå dessa bilder inspirerar mig än idag.


Ett typexempel på vad man kan hitta i Fruits samlingarna.

Jag var under några år volontär på Umeås Filmfestival. Och ett år var det japantema. Eftersom jag jobbade fick jag se alla filmer gratis. Åh de veckorna var rena drömmen. Jag minns fortfarande all inspiration jag pumpades med under dessa dagar. Jag såg så många bra filmer. En av dem kunde jag inte släppa taget om "Otakus in love" eller "Fools in love". Jag letade efter filmen i flera år, det gick så långt att jag mailade chefen för filmfestivalen för att få tips. Hans tips ledde till Ebay där jag slutligen fick tag i filmen! Så härligt. Den handlar om två personer som båda ritar manga serier. Otaku betyder typ nörd. Det är en galen, hysterisk och helt underbart fin berättelse om två personer som får möta sina misslyckanden inom karriär och kärlek. Och där kärleken tillsist efter många roliga och galna vändningar äntligen vinner.



Efter detta hittade jag animéfilmerna. Det började med "Spirited Away" och detta har lett till att jag nu har en skön samling av filmer gjorda av Hayao Miyazaki. En favorit just nu är "Det levande slottet" som är en psykadelisk film med mycket skönhet och saker som får en att fundera över livet.





Sen har vi dessa sköna "Japanees gameshow" program som intagit vår television. Det är alltifrån krångliga och omöjliga hinderbanor som ska erövras i konstig utstyrsel till galna program som "hålet i väggen" eller "i survived a japaneese gameshow". Jag älskar dessa program för de är så fulla av lek. Det sägs att japaner är så hårt styrda och jobbar så otroligt mycket att de behöver den här typen av avkoppling när de är lediga.

Sen har vi hela den här kulturen med kareoke. Visste du att det finns små "telefonkiosker" där man kan gå in en eller ett par stycken och sitta och sjunga bort en eftermiddag med kareoke? Hur kul som helst ju! Jag hörde någonstans att dessa börjat användas som församlingslokaler i brist på annat ställe att träffas. Det tycker jag är coolt.

En annan grej som nu börjar dyka upp överallt som också kommer från sköna japan är "Face food". Det är matlådor som är dekorerade eller där maten är formad till olika figurer. Det började med att familjer gjorde så för att få barnen att äta mer varierad kost. Men det har blivit till en hel kultur och vad jag förstår kan man hitta såna matlådor var som helst numera i japan. Du kan få en lunch som ser ut som Hello Kitty eller Homer Simpson. Verkligen hur kul som helst.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0