det är jag

det är jag





Dags för mig att presentera vem det är som står bakom denna blogg.

JAG HETER: Josefin Karin Lennartsson
FÖDD/UPPVUXEN: Jag föddes i Södertälje 1980, 1983 följde jag med min familj till Liberia där jag bodde i 3 år. 1986-1999 växte jag upp i Järna utanför Södertälje. Efter gymnasiet bosatte jag mig i Stockholm i 3.5 år och nu bor jag i Umeå sen 2.5 år tillbaka.
UTBILDNINGAR: 1999-2000 Karisma Centers bibelskola
2000-2001 Bibelinstitutet i Filadelfiakyrkan, Stockholm
2001-2002 PTS (pingstkyrkornas Teologiska Seminarium)
2003 – Flyttade till Umeå för att börja läsa teologi på Universitetet och det är vad jag fortfarande håller på med.


VAD GÖR JAG NU: Jag läser alltså teologi på Umeås Universitet med sikte på en kandidat examen i teologi. Mina teologistudier vill jag använda för att på heltid arbeta med församling och kristen tro. Jag vill skriva tankeställare och arbeta med att sprida Guds kärlek till vanliga människor i en svensk stad. Det har alltid varit självklart för mig att jag ska följa Gud oavsett vart det leder mig, att vara ledare har alltid fallit sig naturligt för. Jag vill med mitt liv uppmuntra inspirera och peppa andra till att våga låta drömmarna få liv och låta Gud ta hand om drömmarna om livet. När Gud får utrymme får du också se drömmar bli sanna och det går av sig självt. Jag brinner för församlingen och för att skapa platser och möjligheter där vanliga församlingsmedlemmar kan lära känna sig själva genom Guds ögon och på så sätt bli självständiga stabila kristna som lever ut sin tro på ett trovärdigt sätt.


FRITID: På fritiden leder jag en lovsångsgrupp som nu vuxit sig till att bli 9st där allt från dragspel till piano finns inräknat vi leder lovsången en gång i månaden på Vineyard. Jag är husgruppsledare tillsammans med två andra tjejer som jag förövrigt bor tillsammans med också. Husgruppen är en plats där vi får dela våra liv tillsammans som kristna individer, där vi får hjälpa och stötta varandra till att växa i tro på Gud och utvecklas till dem Gud kallat oss att vara. Kreativitet är ett annat ord som jag fått lära mig leva med. Jag har ett intresse och det är att sy kläder, jag är en klädnörd jag älskar att bläddra i mina modetidningar om och om och om igen. Det har bland annat tagit sig uttryck i två mindre modevisningar och försäljning i en butik här i Umeå. Jag har aldrig haft höga förväntningar eller drömmar för mitt klädskapande men samtidigt märker jag att det för mig till platser av sig självt. Jag vill se mitt klädskapande som ett sätt att skapa kontakt och reflektion.

MIN TRO: Genom min uppväxt kom jag i kontakt med en attityd till tron där de stora känslorna är de som styr tron och gemenskapen med Gud. Under långa perioder i min uppväxt har jag varit utan någon som helst känslomässig relation till Gud. Det har fått mig till att fråga om Han överhuvud existerar eller om det är mig det är fel på. Jag har fått ett ja och ett nej på den frågan Gud finns och det är inte mig det är fel på. Jag har istället lärt mig att hitta en helt annan relation till Gud som inte består av känslomässiga upplevelser. Istället är Gud min medvandrare i livet. Jag är aldrig ensam Gud är alltid med mig. Därför har vardagen blivit viktig för mig för det är där Gud är med. Istället för att be för att känna Gud eller få något av Honom så ber jag för att umgås med Honom. Jag kräver inget i mitt umgänge med Gud jag är glad att jag är förlåten och får vara i Hans närhet. Att lovsjunga är ett sätt att uttrycka den tacksamheten och kärleken till Gud. Därför blir det ofta mycket tid vid pianot.


PERSONLIGHET: Jag har ganska lätt för att släppa loss och vara glad och sprallig när jag vill, men jag har också en seriös sida som inte viker för ironi eller dryghet. Mina drömmar om mitt liv och mina ambitioner om att leva helt för Gud är jag helt seriös med och jag står fast vid dem även när det blåser, vilket det har gjort i stort sett hela mitt liv. Många säger att jag är så stark men jag säger att jag är svag och att det är Jesus som är stark i mig därför orkar jag se framåt. Jag insåg någon gång under tonåren att det är helt kört för mig om jag inte har Jesus. Min förmåga är inte tillräcklig för att jag ska klara av allt jag ställs inför och vill, jag räcker inte till. Där och då överlämnade jag mig till Gud på ett annat plan än bara på det intellektuella. Där fick Gud min framtid och mina drömmar. Jag är väldigt målmedveten har jag satt upp ett mål så går jag dit med bestämda steg för ag vet vad jag vill.

Vill du veta mer skriv en kommentar i bloggen och skriv din emailadress så kan jag skicka mer info till dig personligen.

Kommentarer
Postat av: Linnéa Malmborg

Hej!

Tycker att det var väldigt roligt och intressant att läsa om dig. Det är också modigt att lämna ut sig själv på blogg, man öppnar liksom upp hela livet. Samtidigt tror jag att det är viktigt för att nå andra människor, vilket jag har förstått är ditt syfte med bloggen.

Det du skrev om tron tycker jag var intressant. Att du har Gud som din medvandrare och att du inte är beroende av känslor i din tro. Detta är något som jag tror fler behöver höra. Är också matad sedan "ungdomen" med att allt ska vara så översvallande i tron, man ska känna så mycket och om man inte gör det så har man ingen kontakt med Gud. Har också haft långa perioder av funderande på detta och kommit fram till att tron inte kan bero på känslor. Tror också att det är viktigt att man i kyrkan talar om att alla har olika uttryck för sin tro. Alla är ju olika individer. Det är så lätt att kyrkan stöper alla i samma form. Känner mig själv ganska "stöpt", även fast jag inte varit i kyrkan så många år. Det har tagit flera år (och pågår fortfarande) att ta reda på hur min tro egentligen ser ut. Man ska inte behöva vara på ett visst sätt för att vara kristen. Det individuella i tron är väldigt viktigt. Också är det viktigt att man inte anammar åsikter direkt från kyrkan utan att ha reflekterat över dem. Att tänka själv är nog en bra grundidé. Dock väldigt svårt för nya kristna och ungdomar som tror att allt måste vara på ett visst sätt.

2006-03-16 @ 10:32:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0