öppna ögonen så öppnas hjärtat

De senaste månaderna har jag planerat och arbetat för att vidga mina perspektiv. Efter flera månaders förberedelse var det så dags att åka till ett land som fått många att tänka om när det gäller liv och leverne. Jag kom till Etiopien sista dagen i februari och åkte hem några dagar in i april.

Jag vet inte exakt vilka perspektiv som förändrats, en hel del visste jag redan om innan jag åkte. Men det var kanske det här att se något med egna ögon. Att höra människor prata om hungersnöd och hemlöshet kan bli till ord tomma av innehåll. Men att då åka ned och se och uppleva och prata med människor som levde mitt i det. Det var en helt annan sak. Jag tror inte jag vill lova något inför framtiden men jag hoppas att det jag varit med om kommer påverka mig och det jag gör långt framöver.

Jag är inte en av de som mådde särskilt dåligt av att vara en av de "rika" i landet jag kom till. Jag tror att jag genom det kapital jag satt på kunde hjälpa många människor genom att jag handlade mat och frukt och kläder hos dem. En av de viktigaste handlingarna man kan göra är ju att stödja de som faktiskt försöker klara sig på något vis på egen hand. Därför försökte jag sätta i system att handla av alla de barn och andra som sålde näsdukar och annat.

Jag tror att en av våra viktigaste uppgifter som medborgare i välmående länder är att lära oss om andra människors situation i andra länder. Det kan vara att ta en dag på semestern och besöka en vanlig by utanför turistområdet. Eller att försöka prata med landets invånare på ett djupare plan än var bästa stranden är. Det vidgar vyer och det tror jag hjälper oss att i framtiden reagera starkare på katastrofer och krig på andra sidan jorden. Det är när vi inser att vi alla är människor, som vi får kontakt med de känslor som gör att vi orkar och vågar bry oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0