Annorlunda liv

 

Jag har nu äntligen nått min lediga vecka. Kan inte förstå att jag redan gjort hälften av arbetsveckorna denna sommar. Snart är det dags för vardagen igen i höst. Vad som kommer hända vet jag inte förhoppningsvis blir jag klar med mer skolgrejer i alla fall.

 

Jag har tänkt en del på det här med att vara en efterföljare. Då följer man ju något. Många kristna lever som i en kultur men tänker inte särskilt mycket på vad man gör och varför. Dagarna är som vilka andra och vad man ska ägna sin tid åt skiljer sig inte från någon annan med annan religion. Ett sådant liv är inget värt för mig. Jag har alltid längtat och eftersträvat efter ett liv där det man gör betyder något. Jag vill leva mitt liv så att det gör skillnad. För mig är det livsviktigt och det har det alltid varit. Jag har aldrig längtat efter hus och familj så mycket som jag längtat efter att få utforska och utföra något stort. För vissa är ju hus och familj det största. Det kan jag hålla med om men jag tror att det finns något ännu större och det är det jag längtar efter. Jag pratar om Jesus. Det han pratade om och gjorde när han var här på jorden är något som fortfarande kan skapa revolution. Han talade om att bry sig om andra människor på ett obekvämt sätt. Det är mer än att skänka avlagda kläder eller ge några extra ören till välgörande ändamål. Han visade på en livsstil där omtanken om andra människor är naturligt. Där gemenskap mellan människor som inte har blodsband kan hålla för livet. Han visade på en attityd mot orätt och korruption. Jesus är min förebild och det är honom jag vill följa efter. Det är min största längtan att mitt liv får vara så. Det kan vara svårt att leva fullt ut som Jesus. Men man kan börja någonstans. Börja i det lilla och sedan kan man bit för bit förändra sina egna möjligheter så att man kan vara med och påverka i ännu större sammanhang. Min utmaning till dig idag är. Läs ett av evangelierna och fundera över hur Jesus liv kan förändra din syn på livet.

 

Nu ska jag ta vara på min lediga dag genom att njuta av vädret och umgås med en nära vän.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0