Mission i nutid

Blev inspirerad vid morgonkaffet. Jag satt och läste i dagstidningen som vanligt och jag läste första rubriken som ledde mig rakt in på min hjärtefråga. Missionens utveckling inom pingströrelsen i Sverige. Det var andra artikeln i ämnet som diskuterade utvecklingen och ifall missionen verkligen minskat eller bara ändrat form. Eftersom jag ägnat det senaste året till just dessa frågor så var det väldigt intressant att läsa vad de kommit fram till. Svaret var ja på båda frågorna och det är samma svar jag själv kommit fram till även om jag inte är klar med min studie än. Missionen har tagit ny form och till viss del är det därför vi har färre missionärer. Men det är också en brist på engagemang i Sverige som gör att vi inte bryr oss lika mycket om mission. Vi har tappat ett intresse för att sprida vår tro och det gäller både på hemmaplan som på bortaplan. Den tidiga pingströrelsens engagemang för att sprida evangeliet vilade på den egna erfarenheten av vad evangeliet kan betyda på individnivå. Detta tillsammans med tron på att Jesus kommer snart gjorde att man med hast startade missionsprojekt på så många platser man bara kunde. Idag kan vi inte bedriva samma typ av verksamheter på grund av att situationerna i andra länder förändrats. Men människans behov av att höra om vem Jesus är, är fortfarande lika aktuell. Vi måste bara tänka nytt.

 

Längre fram i tidningen kommer ett uppslag med två artiklar om personer som lever ut sin tro på annorlunda sätt (www.dagen.se). Daniel Månsson är skejt- och surffotograf, han e grym på att fota om jag får säga mitt (www.facesofskateboarding.com) . Det är just såna personer som jag tror vi behöver få in i våra missionsverksamheter. Vi måste uppdatera vårt sätt att se på mission och evangelisation. Det handlar framförallt om att alla kristna inser att de har ett ansvar att representera Jesus i den miljö de befinner sig i. Men det handlar också om att vara sig själv och att låta tron vara en tillgång i sitt liv. Det fina med det är att livet ser olika ut för olika personer och om Jesus är relevant för dessa personer kommer även andra att märka det. Största problemet i kristenheten i Sverige i dag är att Jesus inte är relevant för dem. Vi har svårt att knyta an till den person vi vuxit upp med att tro på. Därför är det så många som lämnar våra sammanhang och ger sig ut på egna vandringar. En del hittar fram till Jesus medan många andra tappar hoppet om att han nånsin existerat.

 

Detta är en utmaning för kyrkan, att arbeta på ett sätt som gör att de som växer upp i den får en egen och personlig relation som de kan ta med sig in i det liv som de skapar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0