modehistoria och tvivel på livets mening

Ibland kan man undra vad allt ska tjäna till. Ifall det man håller på med faktiskt är meningsfullt och om man gör någon skillnad. Igår fick jag svar på den frågan. Jag hade avslutning i en grupp jag lett under hösten och efter att läxorna redovisats så kom vi in på betydligt djupare ämnen. Rätt vad det är har jag slungats från modehistorien och rätt in i människans djupaste frågor om livets mening och varför Gud tillåter sjukdom och elände.

Det är något av det jag älskar med mitt arbete. Inte för att det händer varje dag, även om jag skulle önska det. Utan därför att tron, Jesus och livet är så nära sammankopplat med kreativa uttryck och kaffeförsäljning. Det är inte så att vi slänger vår tro i ansiktet på folk eller att vi går omkring och smygevangeliserar. Det är nog snarare det att jag får vara mig själv, på det hela sätt som Gud skapat mig. Det gör att när jag väl pratar om Gud så blir Han också avspeglad mer hel. Det kommer nära och blir väldigt väldigt verkligt. Och det är ju så Gud är för mig, verklig i allra högsta grad på riktigt i min vardag.

Jag är tacksam att få ha sådana samtal. Att få ge hopp och andra perspektiv. Därför att det är ingen självklarhet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0