mirakelblomma


Min Farfar var väldigt duktig med växter. En dos kunskap och en dos sunt förnuft var det som behövdes enligt honom. Sista sommaren i hans liv gick han ned till torget och köpte ett par pelargoner som han ställde i sitt vardagsrumsfönster. När vintern kom gjorde han sticklingar och fick ut ungefär 7 plantor av dem som han hade köpt. Dessa stod sedan kvar i hans fönster hela vintern och i början av mars när hans eget liv höll på att vissna så började pelargonerna att blomma. För mig hade dessa blommor ett speciellt värde eftersom att han hade drivit fram dem och på något sätt fått dem att blomma långt tidigare än de brukar. Så när jag fick önska något som minne från honom var det självklart att en sådan blomma låg överst på listan. Jag fick en planta som då var rätt stor. Den står i mitt köksfönster och tränger bort alla andra blommor. Av denna har jag redan fått 5 nya plantor varav två är mogna att ge ifrån sig egna sticklingar nu. Och det verkar som att den där växtkraften sitter kvar för mina pelargoner började blomma redan i början av februari.


Nu är det dags att gå från datorn och göra mig klar för middagen. Vi ska ut och äta vi har till och med varit så långt i förväg i planeringen att vi bokat bord. Så nu är det dags att snajsa till sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0