tid är pengar

heter det ju. Men det borde heta pengar är tid. För när allt kommer omkring så är det helt ovärt att tjäna pengar när man inte har tid att leva. Helt ovärt. Men Gud vare tack igår lyftes en arbetsbörda från mina axlar. Det innebär väldigt mycket mer tid över till mig och livet. Hurra för det!
Jag har tänkt att det får vara så ibland att det är mycket jobb. Men hela min kropp och mitt väsen säger att det inte är ok under långa perioder. Jag har lärt mig den hårda vägen att det är viktigt att kunna stanna upp och stressa ned i vardagen.
Därför känns den här Tikva utbildningen så självklar i mitt liv. För den är så tydlig med att vi är människor och vi behöver vila och återhämtning men även motion. Vi behöver ta hand om oss, och vi får det, också för Gud. Ingen blir glad över att vi bränner ut oss inte ens när det är för goda saker vi gör det.
Jag har också insett att tills den dagen kommer då jag bor i mitt drömhus några mil utanför en stad och kan leva mitt lugna självhushållande liv så får jag kanske stå ut med stadens fläkt och hänga på. Men också aktivt motstå frestelsen att tro att det är jäktet som bevisar mitt värde som människa. En full almenacka säger inte att du är cool, älskvärd eller eftertraktad. Den säger bara att du har svårt att säga nej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0