Vad innebär det att vara kristen?

Är det att bära ett namn? Att upprätthålla en ordning? Att hålla liv i gamla traditioner? Att hånas för sin nördighet? Att bli mobbad för sin konservatism?

Nej jag tror att det är något annat det innebär. Jag tror det handlar om liv. Jag tror att det handlar om att följa efter Honom som gav oss namnet nämligen Kristus. Jesus Kristus är förebilden. Det är inte så svårt att förstå vilket liv som kommer av att följa en sådan person. Många känner till Jesus och vad Han sade och gjorde. Han var så sjukt radikal och sträng mot det som var orätt. Han visade hur man kunde leva ett annorlunda liv som inte trånade efter materialism eller egoism utan där människan kunde leva tillfreds med både tid och medmänniska.

Jag blir förvirrad när jag sedan ser på Kristi Kropp på jorden eftersom det alltför ofta läggs tid på sådant som inte är relevant i det långa loppet. Men jag vet att jag inte är ensam om att uppleva det så här och det ger mig tröst. Även om det inte ger mig en stabil församlingsgemenskap än så kanske det inte dröjer så länge?!

Vad säger du, vad är det att vara en kristen?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0